استفاده یک‌چهارم بستر‌های تولید واکسن کرونا از ویروس های ژنی

0
مدیر گروه تحقیقات و ویروس‌شناسی انستیتو پاستور، با اشاره به انواع فناوری تولید واکسن کرونا گفت: تقریبا یک‌چهارم بستر واکسن‌های تولیدشده برای کرونا، بستر‌های واکسن ویروسی بوده است و ما نیز در حال توسعه واکسن بر اساس این روش هستیم.
به گزارش «نبض‌بیمه»؛ کیهان آزادمنش مدیر گروه تحقیقات و ویروس‌شناسی انستیتو پاستور در چهارمین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) در مورد نسل‌های مختلف تولید واکسن گفت: نسل اول بر پایه ویروس غیرفعال شده، نسل دوم بر اساس پروتئینهای نوترکیب و نسل سوم بر اساس ناقلان ژنی شامل دی‌ان‌ای است.

وی که در حال توسعه واکسن کرونا بر پایه وکتور ناقل ویروسی است، افزود: یک چهارم بستر‌هایی که در دنیا برای ساخت واکسن کرونا استفاده می شود، ناقل های ژنی است که بعضی از آنها تکثیرشونده هستند و برخی دیگر تکثیرشونده نیستند. تکثیرشونده‌ها در بدن مثل ویروس طبیعی غیربیماریزا تکثیر می شود و غیرتکثیرشونده هم ایجاد بیماری نمکند و فقط سیستم ایمنی بدن را تحریم می کنند.

مدیر گروه تحقیقات و ویروس‌شناسی انستیتو پاستور تاکید کرد: در این روش ژنهای ویروس را برای واکسن کرونا می گیریم. ما از پروتئین اسپایک و پروتئین های داخلی این ویروس استفاده کردیم و آن را به داخل ویروس بردیم تا به عنوان پروتئینهای داخلی ویروس، آنتیبادی در بدن فرد تولید کند. این استراتژیای است که در دنیا کمتر استفاده شده است.

وی افزود: نقش ویروس ناقل این است که ژن را به داخل بدن برده و به این شکل یک بیماری ضعیف ایجاد می-کند و بدن به شکل یک عفونت ضعیف به آن پاسخ می‌دهد. در واقع از ویروس دیگری برای انتقال ژن ویروس بیماری‌زایی این بیماری استفاده می‌شود.

آزادمنش توضیح داد: انواع ناقلان ویروسی وجود دارند که هر کدام مزایا یا معایبی دارند. معروفترین واکسن-های موجود در بازار بر پایه ویروس آدرنو هستند.

وی در توضیح مزایای این روش گفت: این ویروس ها یعنی آدنو ویروس ها معمولا ویروسهای قوی نیستند و بیماری ایجاد نمیکنند؛ اگر ایجاد کنند عفونتهای خفیفی ایجاد کرده و سالها استفاده می شود و کاملا امن هستند. قدرت تحریک مناسبی برای سیستم ایمنی دارد و تجربه تولید آن در کشور وجود دارد و در ضمن قیمت مناسبی هم دارد. به همین دلیل واکسن استرازنیکا با قیمت ۴ دلار عرضه شده، ولی واکسن های دیگر با قیمتهای بالای ۱۰ و تا ۳۵ دلار عرضه شده است.

آزادمنش خاطرنشان کرد: البته معایبی هم دارد؛ این‌که برای ویروس ناقل، ایمنیزایی در بدن فرد داشته باشیم. قسمتی از ویروس را که مسئول فرآیند تکثیر هست برمیداریم و در این مورد خاص ژن کووید را میگذاریم و بعد از مهندسی ژنتیک، تکثیر می‌کنیم.

وی توضیح داد: این فناوری از قبل بوده، ولی ما برای تولید واکسن پروژههای جانبی انجام دادیم. امیدواریم به مشکلات از جمله ایمنی‌زایی موجود در بدن انسان غلبه کنیم.

مدیر گروه تحقیقات و ویروس‌شناسی انستیتو پاستور با اشاره به اینکه یک شرکت هندی هم در حال تولید واکسن بر اساس همین فناوری است گفت: ما در مرحله تولید نیمه صنعتی هستیم؛ بعد کارآزمایی بالینی، آزمایش بر روی میمون و بعد انسان را باید پشت سر بگذرانیم. در واقع از یک ویروس علیه یک ویروس دیگر و ایجاد واکنش ایمنی در بدن کمک میگیریم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید