انجام تست یکی از واکسن‌های کرونا بر روی میمون/اجرای فاز۱ کارآزمایی بالینی واکسن سرم سازی رازی در هفته آینده

0

یکی از شرکت‌های دانش بنیان تولید واکسن کرونا بر پایه mRNA را در دستور کار دارد و مسئولان این شرکت امیدوارند تا ماه آینده اجرای فاز حیوانی آن بر روی میمون به پایان برسد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ وحید خدامی امروز در نشست ترویج علم با موضوع تشریح روش‌های ساخت واکسن کرونا که توسط جایزه مصطفی (ص) به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: فناوری mRNA فناوری جدیدی است که جذابیت‌های قابل توجهی دارد.

وی با بیان اینکه این فناوری اولین فناوری بود که به واسطه آن اولین کارآزمایی بالینی را به خوبی طی کرد و منجر به تولید واکسن کرونا شد، گفت: شرکت آمریکایی ۴۲ روز زمان برد که این واکسن را تحویل NIH(مؤسسه ملی سلامت آمریکا) بدهد و ۲۰ روز بعد از آن به اولین فرد (تست انسانی) تزریق شد.

انجام تست یکی از واکسن‌های کرونا بر روی میمون/اجرای فاز۱ کارآزمایی بالینی واکسن سرم سازی رازی در هفته آینده

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولیدکننده واکسن مبتنی بر mRNA با بیان اینکه واکسن مدرنا اکنون در منفی ۲۰ درجه در یخچال نگهداری می‌شود، گفت: این احتمال وجود دارد که در آینده در شرایط معمولی قابل نگهداری باشد.

وی در خصوص آخرین وضعیت واکسن مبتنی بر mRNA گفت: ما توانستیم ماده اولیه را در تابستان تولید کنیم و تست‌های حیوانی را انجام دهیم.

خدامی افزود: تست‌های تکمیلی در میمون و تعیین سمیت خنثی سازی از واکسن در حال انجام است و امیدوار هستیم تا ماه آینده فاز حیوانی این واکسن را به خوبی طی کرده و به اتمام برسانیم.

در ادامه سید رضا بنی هاشمی مجری طرح تولید واکسن کرونا در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در چهارمین نشست آنلاین ترویج علم جایزه مصطفی با موضوع تشریح روش‌های ساخت واکسن کرونا با اشاره به سابقه واکسن سازی این موسسه با تاکید بر اینکه اولین واکسن‌های موسسه سرم سازی رازی مربوط به ۷۰ سال قبل می‌شود، افزود: حدود ۶ مورد از واکسن‌هایی که امروزه همه ما از آن استفاده می‌کنیم، واکسن‌های تولیدی این موسسه است.

وی با بیان اینکه برای کووید-۱۹ واکسن‌های مختلفی وجود دارد، اظهار کرد: ما در زمینه واکسن سازی در ابتدای راه نیستیم و حدود ۲ قرن است که وارد حوزه واکسن سازی شده ایم و در این ۲ قرن همه مزایا و معایب واکسن‌هایی که به بوته آزمایش وارد شده اند، مشخص شده است.

انجام تست یکی از واکسن‌های کرونا بر روی میمون/اجرای فاز۱ کارآزمایی بالینی واکسن سرم سازی رازی در هفته آینده

بنی هاشمی اضافه کرد: در حیطه انسانی، واکسن‌های ویروس غیرفعال زیادی نداریم و تنها واکس باکتریایی “پرتوسیس” (سیاه سرفه) از این جزء استفاده می‌شد که به دلیل مشکلاتی که داشته حذف شد. ولی واکسن‌های ویروسی mRNA واکسن‌های با استفاده از ویروس‌های زنده ضعیف شده هستند.

به گفته وی، از این نوع واکسن تنها یک واکسن IPV (فلج اطفال) وجود دارد.

این محقق موسسه تحقیقاتی سرم سازی رازی اضافه کرد: از این رو در پلتفرم واکسن‌های جاری، جایگاه واکسن‌های بر پایه ویروس‌های غیر اکتیو و واکسن‌های بر پایه پروتئین مشخص است و ما سابقه ۴۰ تا ۵۰ ساله در این زمینه داریم و این نوع واکسن‌ها جزو واکسن‌های نوترکیب محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به پلتفرم‌های استفاده شده در واکسن‌های کرونا، تاکید کرد: سیستم ایمنی بدن یک سیستم پیچیده‌ای از این رو برای هر بیماری استراتژی خاصی وجود دارد و نیاز نیست که برای هر بیماری سیستم ایمنی بدن را آنقدر تحریک کنیم که عواقب خاص خود را داشته باشد از این رو برای آنکه یک بیماری را مدیریت ‌کنیم حتما واکسنی عرضه شود که در حد و محدوده استاندارد سیستم ایمنی را فعال کند تا بتوانیم از آن بهره ببریم.

بنی هاشمی مهمترین فاکتور در تولید واکسن کرونا را ایمنی ذکر کرد و یادآور شد: زمانی که قرار است کل جهان واکسینه شوند نیاز است از روش‌هایی استفاده شود که قبلا پاسخ خود را داده باشند و ایمنی لازم را دارا باشند.

مجری طرح واکسن کرونای موسسه سرم سازی رازی، با تاکید بر اینکه نمی‌توان ادعا کرد که واکسن‌های تولید شده برای این بیماری همه ویژگی‌های خوب یک واکسن را دارند، خاطر نشان کرد: چنین واکسنی در جهان وجود ندارد و بر این اساس هر شرکت واکسن سازی کرونا از دیدگاه خاصی به آن نگاه کرده است.

بنی هاشمی اضافه کرد: واکسن‌هایی که بر پایه واکسن‌های نوترکیب هستند و از بدن انسان برای تولید پروتئین استفاده شده واکسن‌هایی هستند که دانش فنی آن از ۲۵ سال قبل کسب شده است و بیشتر برای تولید واکسن‌های سرطان از آن استفاده شد. این پلتفرم مناسبی برای تولید واکسن به شمار می‌رود و در آینده نیز دنیا به این سمت حرکت می‌کند؛ با همه اما و اگرهایی که در این زمینه وجود دارد.

به گفته وی ، واکسن‌های نوترکیب بهترین شیوع واکسن سازی است که در کمترین زمان می‌توان به آن دست یافت.

این محقق با اشاره به تولید واکسن نوترکیب در موسسه تحقیقات سرم سازی رازی، توضیح داد: این واکسن به بهترین و معقولانه‌ترین روش فعال شده است و تنها ایمنی در بخشی مورد نظر بدن فعال می‌شود و کاری به ایجاد تغییر بیان سایر آنتی ژن‌ها ندارد و هنر این واکسن بی ضرر بودن آن است.

بنی هاشمی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن اگر بخواهیم که در آینده این واکسن را همزمان با سایر واکسن‌ها سازگار کنیم، این واکسن با هیچ کدام از واکسن‌ها تداخل ندارد و می‌تواند همزمان با سایر واکسن‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: همچنین این واکسن قابل تزریق برای همه مردم است چون بی ضررترین نوع واکسن محسوب می‌شود و پس از انجام فاز کارآزمایی‌های بالینی می‌توان آن را برای کودکان و زنان باردار نیز استفاده کرد.

بنی هاشمی با اشاره به نحوه تولید پروتئین مورد نیاز این واکسن توضیح داد: برای این امر از قطعه ژنوم ویروس استفاده می‌شود ولی به جای اینکه آن را به بدن تزریق شود، در داخل یک سلول پستاندار وارد می‌شود و بایوراکتور این پستاندار این پروتئین را می‌سازد و بعد از تولید این پروتئین استخراج و تصفیه می‌شود و در نهایت به بدن تزریق خواهد شد.

وی واکسن را ماده‌ای برای جلوگیری از بروز بیماری و جلوگیری از گردش ویروس توصیف کرد و ادامه داد: کلیه واکسن‌هایی که تا کنون به کارآزمایی‌های بالینی رسیدند باعث می‌شود که فرد دریافت کنند بیمار نشود ولی در سیستم‌های تزریقی تنها سیستم ایمنی مرکزی تحریک می‌شود و سیستم مخاطی و یا بخش بالایی تنفسی تحریک نخواهد شد از این رو احتمال انتفال ویروس وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: از این رو باید تعداد زیادی از جامعه واکسینه شوند تا به حد ایمنی حداکثر برسیم و واکسنی که در این موسسه یک گام جلوتر است؛ چون رویکرد این بوده که برای جلوگیری از بیمار شدن افراد، یک دوز استنشاقی نیز دریافت خواهند کرد تا سیستم بالای تنفسی آنها تحریک شود تا حداقل میزان انتقال ویروس صورت گیرد.

بنی هاشمی تاکید کرد: این برای اولین بار است که این سیستم در ایران تعریف می‌شود که با واکسن توترکیب واکسنی ساخته می‌شود که به صورت تزریقی و هم استنشاقی می‌تواند از بروز بیماری جلوگیری کند و از سوی دیگر با کمترین میزان تزریق در جامعه انتقال ویروس کاهش می‌یابد.

به گفته وی، این واکسن ۳ مرحله‌ای است که دو دوز تزریقی همراه با روش افشانی از طریق بینی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در پاندمی‌ها ملاک بر شکسته شدن سریع چرخه انتقال است، گفت: از این رو در اولین مرحله واکسیناسیون ۲ مرحله صفر و یک عضلانی صورت می‌گیرد تا سیستم ایمنی مرکزی فعال شود و تنها یک بار واکسن استنشاقی تزریق می‌شود و در دفعات بعد که ایمنی آن مشخص شده، می‌توان تنها یک دوز عصلانی دریافت شود. در میمون‌ها کار آزمایی های بالینی انجام شده که ۸ تا ۹ ماه ایمنی ایجاد می شود از این رو می توانیم اعلام کنیم که در مرحله پیش بالینی حدود ۹ تا ۱۰ ماه ایمنی طولانی مدت داشتیم.

واکسن ما در مرحله کارآزمایی فاز ۱ است که مجوزهای آن نیز دریافت شده و از هفته آینده وارد فاز کارآزمایی بالینی فار ۱ خواهد شد.

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید