سهم ۹ درصدی خراسان رضوی از واکسن وارداتی کرونا

0
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد: تا پایان سال واکسیناسیون افراد سالمند و پرخطر انجام می‌شود.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد در محموله بعدی که هم اکنون وارد کشور شده است و تا پیش از پایان بهمن ماه تزریق می‌شود، حدود ۵ تا ۷ درصد سهمیه کل کشور است و در مجموع ۹ درصد از واکسن کرونای وارداتی به خراسان رضوی اختصاص می‌یابد.

مهدی قلیان در نشست خبری ستاد کرونای استان افزود: ۴۷۰ مورد تزریق واکسن در فاز اول صورت گرفت که این تعداد برای یک بیستم مجموع کارکنان شاغل در خط مقدم مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.
وی ادامه داد: از این تعداد ۴۱۰ نفر از کادر درمان بخش مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی هستند و ۶۰ نفر از کادر درمان بیمارستان‌های کاشمر و قوچان هستند.
وی بیان کرد: با توجه به مناطق آلوده به کرونا و تعداد کارکنان درگیر و بستری‌های کرونایی، از ۱۰ هزار دوز واردشده به کشوردر مرحله اول، ۹۴۰ دوز را به استان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد اختصاص داده اند.
واکسیناسیون سالمندان و پرخطرها، تا پایان سال
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اگر طبق وعده‌های وزارت بهداشت و درمان، تا پایان سال حدود یک میلیون دوز واکسن به کشور وارد شود، با توجه به سهمیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیش بینی می‌کنیم که واکسیناسیون افراد پرخطر و سالمند در شهر را پیش از پایان سال آغاز کنیم.
وی با اشاره به وضعیت قرمز در برخی از شهرستان‌های جنوبی کشور گفت: در هفته‌های اخیر بیشترین آمار سفر زائران به مشهد از تهران، اصفهان، قم، کرج و مازنداران بوده است. طبق آمار در تابستان تعداد مسافران از مناطق گرمسیری به مشهد افزایش می‌یابد.
تست پی سی آر، معیار پذیرش در مراکز اقامتی
قلیان با بیان اینکه در استان هرمزگان شرط ورود به مناطق تفرجگاهی را ارائه تست پی سی آر منفی اعلام کرده اند، افزود: درهمین راستا پیشنهاد کرده ایم تا شرط پذیرش مهمان در هتل‌ها و واحد‌های اقامتی مشهد نیز ارائه این تست باشد. این اقدام باعث می‌شود افرادی که به مشهد سفر می‌کنند، پیش از سفر غربالگری شوند.
وی تأکید کرد: اگر این پیشنهاد پذیرفته شود، در ایام عید نوروز سفر‌های ایمن تری خواهیم داشت و می‌توانیم در شرایط مناسبی پذیرای زائران باشیم.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه امسال علاوه بر تست کرونا از شهریورماه از افراد دارای علائم مشکوک با تست پی سی آر منفی، تست آنفولوانزا نیز گرفته شده است، گفت: تا به حال هیچ گونه موردی از ابتلا به بیماری آنفلوانزا در میان نمونه‌های دریافتی نداشته ایم.
قلیان با اشاره به تأثیر افزایش استفاده از ماسک و برخی شیوه نامه‌های بهداشتی در کاهش بروز بیماری آنفلوانزا در شهر ادامه داد: بر اساس آمار، میزان استفاده از دارو‌های سرماخوردگی و این قبیل بیماری‌ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.
وی با بیان اینکه تست آنفلوانزا فقط در بیمارستان امام رضا (ع) از مراجعان مشکوک گرفته خواهد شد و دریافت این تست به صورت وسیع نیست، ادامه داد: با توجه به اینکه درصد افراد پی سی آرمثبت در شهر کاهش پیدا کرده است، مقرر شده است تعداد تست‌های آنفلوانزا، به ویژه در این ماه بیشتر شود تا به شکل دقیق دلایل بروز علائم در افراد مشکوک بررسی شود.
وی ادامه داد: آنفلوانزا از نیم کره جنوبی زمین آغاز می‌شود و طبق آمار در این مناطق بروز آنفلوانزا به ۱۰ درصد کاهش یافته است و همین موضوع به نیم کره شمالی نیز گسترش یافته است.
بیشتر شهرستان‌های استان زرد است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شرایط زرد در بیشتر شهرستان‌های استان حاکم است گفت: خراسان رضوی نسبت به دیگر استان‌های کشور از نظر میزان بروز کرونا در رتبه چهارم کمترین بروز بیماری قرار دارد؛ بااین حال نگرانی‌هایی در زمینه افزایش میزان بروز و آلودگی در شهر وجود دارد.
قلیان بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مجموع تعداد بستری‌ها به ۳۶۰ نفر و میانگین هفتگی بستری‌های جدید به ۹۹ نفر رسیده است که شاهد روند افزایش ۲۱ نفری این تعداد نسبت به هفته‌های گذشته هستیم.
وی با تأکید بر اینکه میانگین تعداد بستری‌های موجود روندی کاهشی داشته است، افزود: این آمار نشان می‌دهد که میزان ترخیص و بهبود افراد در بیمارستان با توجه به کاهش فوتی‌ها افزایش یافته است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بستریان بخش مراقبت‌های ویژه با افزایش ناچیز به ۱۱۳ نفر رسیده است، ادامه داد: تست کرونا در استان با افزایش شایان ملاحظه‌ای به ۲۱۰۰ مورد تست سرپایی در روز رسیده است که درصد افراد مثبت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ۹ درصد رسیده است.
فوتی‌های استان همچنان تک رقمی است
وی با بیان اینکه تعداد فوتی‌های استان همچنان تک رقمی است، گفت: اکنون میانگین بستری هفتگی استان به ۱۳۲ نفر رسیده است، اما درصد موارد مثبت بستری کاهش یافته است؛ به همین دلیل آمار پی سی آر مثبت تنها منبع تصمیم گیری نیست و تعداد مراجعان مشکوک به مراکز بهداشت بسیار حائز اهمیت است.
وی گفت: ۱۴ هزار مورد بازدید نظارتی در طرح شهید سلیمانی انجام شده است که سهم بسیج ۳ هزار بازرسی بوده است. همچنین ۶ هزار مورد اخطار رسمی و ۱۳۸۲ مورد پلمب طی اجرای این طرح نظارتی انجام شده است.
رتبه اول طرح‌های مقابله محور برای استان
مسئول بسیج جامعه پزشکی استان خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه استان در طرح‌های مقابله محور پیشتاز بوده و رتبه اول در کشور را داشته است، گفت: پیش از ابلاغ طرح ملی شهید سلیمانی، سازمان بسیج با اجرای طرح «مسجد، سنگر سلامت» توانست با محوریت مساجد، ۱۶۷ هسته پشتیبان تخصصی برای مقابله با این بیماری ایجاد کند.
محسن ذاکریان با اشاره به تشکیل ۹۵۷ تیم مراقبتی با بدنه تخصصی و ۷۲۴ تیم نظارتی در طرح شهید سلیمانی افزود: در این طرح تابه حال ۶۶ هزار بیمار کرونایی شناسایی شده اند که ۴ هزار نفر آن‌ها روانه بیمارستان شده اند.
وی ادامه داد: ۴۸ هزار بسته معیشتی و ۱۷۰ هزار بسته بهداشتی در این ایام توزیع شده است.
واکسن روسی، تاکنون بدون عوارض
به گفته شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، واکسن «اسپوتنیک وی» در افرادی که از آن استفاده کرده اند تاکنون عارضه خاصی نداشته است.
طبق اعلام علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ۹ شهر کشور دوباره در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و ۳۹ شهر نیز اکنون در وضعیت نارنجی است.
همچنین براساس اعلام وزارت بهداشت ۷۴‌نفر دیگر به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و ۷۱۲۰ نفر به کرونا مبتلا شدند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید