چرايی عدم بيمه سرقت كيفی ها در صنف طلا و جواهر

0

نبض بيمه، به نظر مي رسد يكي از دلايل عدم بيمه سرقت كيفي ها در صنف طلا و جواهر به تعريف بيمه سرقت و شرايطي بازمي گردد كه  پيش نياز براي سرقت اطلاق شدن از سوي بيمه گذار است.

در هیچ شرکت بیمه‌ای بیمه نامه ای به نام بیمه سرقت منزل یا مغازه وجود ندارد و بیمه سرقت یکی از پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزی است که می‌توانید در زمان خرید بیمه آتش سوزی  پوشش سرقت با شکست حرز را به پوشش های دیگر به بیمه نامه‌تان اضافه کنید.

بیمه سرقت منزل از این لحاظ به سرقت با شکست حرز محدود شده است که  در این بیمه نامه خسارات ناشی از سرقت‌هایی است که توسط سارقین کاملاً خارج از محل مورد بیمه و تقریباً بدون ارتباط نزدیک با بیمه گذار انجام می‌شوند جبران می کند. به مفهوم دیگر، در سرقت با شکست حرز، سارق باید برای ورود به محل سرقت مانعی را از پیش رو بردارد تا سرقت را انجام دهد. بنابراین، ورود به محل سرقت بدون برخورد به مانع و حفاظ، سرقت با شکست حرز تلقی نمی شود و تحت پوشش بیمه سرقت قرار نمی‌گیرد.

به طور کلی، وقتی حادثه ای سرقت با شکست حرز محسوب می شود که:الف) اگر سارق از خارج از ساختمان با گذشتن از موانع موجود وارد ساختمان شده باشد و از طریق غیر عادی مانند استفاده از طناب یا نردبان به ساختمان و یا فضای داخلی آن وارد شود.

ب) چنانچه درب های ساختمان را سارق با کلید تقلبی یا هر وسیله دیگر باز کرده باشد.ج)سارق با تهدید ساکنان وارد محل مورد بیمه شود.د)سارق از روی دیوارها، پشت بام یا حصارها وارد ساختمان شود.ه)اگر فرد سارق در شب وارد محل مورد نظر شده باشد.

در انواع‌ بیمه‌نامه‌ آتش سوزی‌، موارد زیر خارج‌ از تعهد شرکت بیمه‌گر می باشند‌ مگراینکه‌ با توافق‌ قبلی بیمه‌گر و بیمه‌گذار، بعضی‌ از آنها با اضافه‌ نرخ‌ تحت‌ پوشش‌ قرار بگیرند:

  •  خسارات‌ وارد به‌ وجوه‌ نقد، ارزهای‌ خارجی، تمبر، سفته‌ و انواع‌ اوراق‌ بهادار به سرقت رفته؛ خسارات‌ ناشی‌ از تبانیی و همدستی دزد با هر یک‌ از کارکنان‌ و مستخدمان‌ بیمه‌گذار؛خسارات‌ مستقیم‌ ناشی‌ از اشعه‌ یون‌زا، رادیواکتیویته‌، تشعشعات‌ و سوخته‌های‌ هسته‌ای و فضولات‌ اتمی و یا مواد منفجره‌ در محل‌ مورد بیمه؛ خسارات‌ ناشی‌ از جنگ‌ داخلی و خارجی، غارت‌، اقدامات‌ خصمانه‌ دشمن‌ خارجی، شورش‌،بلوا و قیام‌؛ عدم‌النفع‌ ناشی از خسارت؛ عدم‌ صداقت‌ و امانت‌ کارکنان‌ بیمه‌گذار اشتباهات‌ دفتری، حسابداری و کامپیوتری (عمدی‌ یا سهوی)؛ خسارات‌ ناشی از حمل‌ پول‌ در وسیله‌ حمل‌ بدون‌ محافظ، جز در مواردی که‌ اضطراری و معقول‌باشد؛ به سرقت رفتن طلا و جواهر و اشیا ارزشمند؛ به سرقت رفتن اشیاء عتیقه که امکان ارزش گذاری بر روی آن‌ها وجود ندارد؛ خسارات وارد شده با وسایلی که ارزش مشخصی ندارند مانند آثار هنری خاص همچون تابلوهای نقاشی و یا تابلو های فرش

همانگونه كه مي بينيد اين شرايط با روح كار كيفي ها كه افرادي هستند كه در صنف طلا و جواهر فعاليت مي كنند، همخواني ندارد چرا كه در حقيقت کیفی ها افرادي هستند که به صورت دوره گرد طلا از بنکداران می گیرند و در بازار پخش می کنند و هیچ بیمه ای حاضر به بیمه کردن آنها نیز نشده است.

در همين زمينه نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گويي با چابك آنلاين با بیان اینکه بیمه‌نامه مختص طلا و جواهر وجود ندارد، اظهار كرد:صنعت بیمه معتقد است که فاکتورها باید رسمی و ثبت قانونی شده باشند اما دادو ستدهای بازار طلا جنبه سنتی دارد درنتیجه تاکنون با هیچ شرکت بیمه‌ای به تفاهم نرسیده‌ایم.

محمد کشتی آرای ادامه داد: درحال حاضر هیچ بیمه نامه ای مختص  صنعت  طلا وجواهر وجود ندارد و افراد صنفی اتحادیه تنها از بیمه نامه های تکمیلی و آتش سوزی استفاده می کنند.

كشتي آراي با بیان اینکه طلاهای هر واحد طلافروشی فاقد بیمه نامه است، افزود: هیچ شرکت بیمه ای تاکنون حاضر نشده خسارات دزدی و سرقت مسلحانه را بیمه کند.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر، خاطر نشان کرد که یکسری افراد به نام کیفی هستند که به صورت دوره گرد طلا از بنکداران می گیرند و در بازار پخش می کنند و هیچ بیمه ای حاضر به بیمه کردن آنها نیز نشده است.

کشتی آرای یکی از دلایل عدم تمایل بیمه ها را وضعیت سنتی بازار طلا برشمرد و گفت:در خیلی از کشورهای دنیا خانواده ها براساس فاکتور خرید و مدارکی که دارند طلا و جواهر خودرا بیمه می کنند که درصورت سرقت منزل یا زورگیری در خیابان، طلاهای به سرقت رفته دارای پوشش بیمه ای باشند اما تاکنون در ایران چنین بیمه ای وجود نداشته است.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر، اظهارکرد: بارها به شرکتهای مختلف بیمه ای پیشنهاد دادیم که واحدهای صنفی طلا و جواهریا کیفی ها را بیمه سرقت کنند اما هیچ شرکتی با هیچ نرخی حاضر به انجام اینکار نشده است.

کشتی آرای معتقد است که خانواده ها اگر بتوانند طلا و جواهراتی را که درخانه دارند را بیمه کنند حتی اگر نرخ حق بیمه بالا باشد بازهم سالانه می پردازند بیمه هم می تواند براساس گزارشات، میزان خسارت را برآورد کند.

وی تاکید کرد: صنعت بیمه می تواند با بررسی گزارشات پلیس میزان خسارت سالانه خود را برآورد کرده و یک نرخی را دربیاورد و به عنوان حق بیمه پیشنهاد کند که  حتما مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت .

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر، تصریح کرد: شرکت های بیمه ای، حق بیمه را براساس نرخ روز دریافت می کنند بنابراین خسارت را هم باید براساس نرخ روز پرداخت کنند تاریخ سرقت که مشخص است ودرمدارک اتحادیه و در سایت ها ی مختلف نرخ آن روز مشخص است.

کشتی آرای خاطرنشان کردکه، کارشناسان رسمی دادگستری در این خصوص هستند که معمولا حکم بین شرکت های بیمه ای و طرف مقابل هستند که می توانند قیمت گذاری کنند و بیمه هم باید از آن تبعیت کند.

بيشتر بخوانيد:

رمزگشايي از بندهاي حسابرسي اين شركت بيمه اي

در بیمه سینا چه می گذرد؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید