آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا/ 4 پلتفرم اصلی تولید واکسن دنیا در ایران وجود دارد

0

رئیس انستیتوپاستور ایران آخرین وضعیت واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا را تشریح کرد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ علیرضا بیگلری رئیس انستیتوپاستور ایران در نشست خبری که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد اظهار داشت: انستیتیوپاستور ایران درحال تولید چند واکسن کروناست و کوبا سابقه طولانی در تولید واکسن داشته است، لذا همکاری در زمینه تولید واکسن کرونا با این کشور مورد توجه ما قرار گرفت، آزمایشات این واکسن با نظارت انستیتوپاستور ایران انجام شد و ایمنی زایی این واکسن مورد توجه قرار گرفت و سپس قرارداد انتقال فناوری با کوبا به امضا رسید، سعی کردیم قرارداد تولید واکسنی را ببندیم که فازهای قبلی خود را با نظارت خودمان طی کرده باشد، در شانزدهم فووریه این واکسن وارد فاز سه خواهد شد و فاز سه تقریبا فاز نهایی واکسن کروناست و وقتی واکسن در این مرحله پذیرفته می‌شود در آن زمان وارد واکسیناسیون عمومی می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسن طی دو هفته آتی وارد فاز کلینیکال ترایال می‌شود اظهار داشت: امیدواریم شاهد نتایج مثبت و اثربخش باشیم.

بیگلری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تولید واکسن ایرانی اظهار داشت: واکسن شرکت برکت واکسنی Inactive است و از قدیمی‌ترین روش‌های تولید واکسن است، کارآزمایی بالینی این واکسن آغاز شده است و اطلاعات داوطلبان به شدت رصد می‌شود، در کشور ما برای وارد شدن واکسن به فاز انسانی باید از سازمان غذا و دارو مجوز بگیرد. برای گذارندن فاز یک وسواس و دقت زیادی صورت می‌گیرد، در فاز یک توجه می‌شود که ایمن باشد و عوارض ایجاد نکند.

وی گفت: واکسن شرکت برکت خوشبختانه تاکنون هیچ عارضه خاص و نگران‌کننده نداشته است و کارایی آن در فازهای بعدی مشخص می‌شود، واکسن شرکت رازی تاییدیه گرفته است و وارد کارآزایی بالینی خواهد شد. واکسن پاستور با انتقال دانش فنی از کوبا درحال پیگیری است که فاز اول و دوم خود را گذرانده است و این اولین واکسنی است که توسط ایران به فاز می‌رسد.

رئیس انستیتوپاستور در پاسخ به پرسشی درباره همکاری ایران ور سیه برای ساخت واکسن گفت: با توجه به اینکه آدونو ویروس به دلیل نوع تکنولوژی می‌تواند کارا باشد شرکت‌های مختلفی از این روش استفاده کردند، تخصص من آدنو ویروس است و دو دهه قبل کار با آدونو ویروس را آغاز کردم، در کشور انگلیس و آمریکا در تحصیل اولین گروه‌هایی بودیم که روی سیستم آدونو ویروس کار کردیم و این روش سخت و دشوار است اما یکی از پلتفرم‌های موفق خواهد بود. روس‌ها از وکتور استفاده کردند که اقدام هوشمندانه‌ای بود.

بیگلری افزود: اولین باری که دانش اسپوتنیک را دیدم، برای من روش شد کسی که این واکسن را طراحی کرده اقدام جالبی کرده و افرادی که این واکسن را تولید کردند افراد ماهری بودند و با تکنولوژی آشنایی داشتند. در مجله لنست نیز شاهد موفقیت 92 درصدی این واکسن بودیم.

وی گفت: یکی از پرونده‌های پیش رو واکسن شرکت میلاد نور است که پرونده آن در سازمان غذا و دارو در حال بررسی است و ایران راهی را پیش گرفته که واکسن‌هایی را بسازد که در بازار خارجی قابل رقابت باشد و سازمان غذا و دارو با دقت این واکسن‌ها را بررسی می‌کند.

وی افزود: ما نشان دادیم که توانایی تولید انبوه واکسن را داریم و بیماری فلج اطفال را با واکسن موسسه رازی کنترل کردیم، ما جمعیتی 85 میلیونی هستیم و سالهاست که کودکان ما با واکسن‌های ایرانی واکسینه می‌شوند و سابقه و دانش فنی بومی تولید واکسن را داریم، در تجهیزات تحریم بودیم اما در «تشخیص» دانش فنی بود که به کمک ما رسید و هر 4 پلتفرم اصلی تولید واکسن دنیا در ایران وجود دارد.

 

فارس

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید