ایزدخواه: افزایش یارانه،‌مردم را فقیرتر می‌کند /بودجه ۱۴۰۰ بحران‌زاست

0
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های ارزی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: از بودجه سال ۱۳۹۸، بحران بنزین درآمد از بودجه سال ۱۳۹۹ بحران بورس درآمد و از بودجه سال ۱۴۰۰ می‌خواهند بحران ارز دربیاورند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  روح‌الله ایزدخواه در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: اصلاحات ساختاری مقدم بر اصلاحات پولی و مالی است. تا مسئولان بانک‌های خصوصی سرکش را کنترل نکنند، افزایش یارانه فایده‌ای ندارد بلکه مردم را فقیرتر می‌کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با استناد به کتاب هنر تحریم اظهار کرد: سیاست تحریم امروز متمرکز بر نرخ ارز است. در این کتاب می‌خوانیم که می‌خواستند تحریم‌های جدید اعلام کنند اما دیدند دولت خودش می‌خواهد روی ارز اقداماتی انجام دهد که ارز افزایش پیدا کند که در نهایت منجر به بحران مرغ شد. ما نباید در سال ۱۴۰۰ به این بحران‌ها بربخوریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اغتشاشات سال ۱۳۷۲ دقیقا از افزایش ارز شروع شد ظرف چند ماه میزان ارز از ۲۵۰ تومان به ۷۵۰ تومان رسید و تورم ۵۰ درصدی به ملت تحمیل شد. از بودجه سال ۱۳۹۸، بحران بنزین درآمد، از بودجه سال ۱۳۹۹ بحران بورس درآمد و می‌خواهد از بودجه سال ۱۴۰۰ بحران ارز در بیاورند.

وی با بیان این‌که بحران ارز نقطه حساس و غیرقابل بازگشت کشور است، تصریح کرد: علم اقتصاد یک علم رفتاری است تا حسابداری، ما قدردان زحمات کمیسیون تلفیق هستیم اما نمایندگان بدانند که اصلاحات، اصلاحات روی کاغذ در جامعه طور دیگری رقم می‌خورد. وقتی این صحبت می‌شود که ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است تغییر کند پایان این گفت و گو را جامعه تعیین می‌کند و مسئولان که این صحبت را شروع کردند نمی‌توانند رفتار مردم را کنترل کنند.

ایزدخواه با بیان این‌که حذف رانت از طریق اصلاح ارز غلط است، اظهار کرد: اطلاعات محرمانه‌ای دارم که ثابت می‌کند این روش به سرانجام نخواهد رسید وضع ارز ۴۲۰۰ تومانی یک سیاست غلط بود برای این‌که دولت بتواند ارز آزاد را در بازار بالا ببرد. بعضی به این استناد می‌کنند که ارز ترجیحی به میزان ۳۰ درصد گوشت گوسفند را کاهش داد. سوال ساده اینجاست که مگر گوسفند مثل مرغ تا ۹۰ درصد به نهاده‌های دامی وابسته است؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: ما در شرایطی هستیم که یک دولت مسئولیت ناپذیر و ناکارآمد بر سر کار است سیاست‌های پولی و مالی وقتی امکان اعمال دارند که یک دولت مقتدر بر سر کار باشد نه یک دولتی که هنوز بودجه تصویب نشده اعلام کرده که آن را اجرا نخواهد کرد. نمایندگان دقت کنند که ما روی کاغذ می‌گوییم اصلاح کردیم دولت در آینده زیربار نخواهد رفت و بودجه ضعیف نامش می‌شود بودجه مجلس.

خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید