خدشه دار کردن حقوق مالکانه با مداخله در بورس

0

نبض بیمه،کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: بازار مالی کشور شامل بازار سرمایه، پول و بیمه، هرکدام دارای نهاد ناظر مختص به خود بوده و بنیان اساسی این نهادهای ناظر استقلال و تخصصی بودن شان است.

مجتبی کباری افزود: طبق نص صریح قانون بازار اوراق بهادار کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، موسسه عمومی غیردولتی است که دارای شخصیت حقوقی- مالی مستقل است. وظیفه ذاتی سازمان بورس ساماندهی، حفظ و توسعه بازار سرمایه و ایجاد بازار شفاف، منصفانه و کارا در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است.

به اعتقاد کباری، می‌توان استنباط کرد که مداخله در مأموریت‌ها، وظایف و سازوکارهای سازمان یک عمل غیرقانونی است، زیرا استقلال سازمان بورس و صیانت و حفاظت از حقوق مالکانه عمومی را خدشه‌دار می‌کند.

او ادامه داد: خدشه‌دار شدن مالکیت عمومی باعث کاهش رشد سرمایه‌گذاری خصوصی در کشور و متعاقباً کاهش رشد اقتصادی می‌شود و سرمایه‌های مولد به سمت بازارهای غیرمولد حرکت کرده و حباب‌های قیمتی در بازارهای کالایی را ایجاد می‌کند و شفافیت‌ها را کاهش می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه متذکر شد: استقلال سازمان بورس و اوراق بهادار و اعتماد به مکانیزم عرضه و تقاضای بازار و عدم‌مداخله در سازوکار آن به تجهیز و تخصیص بهینه منابع کمک می‌کند.

کباری افزود: باوجود تصریح قانون بازار اوراق بهادار، این روزها شاهد دخالت‌های بی‌مورد در سازوکار بازار سرمایه هستیم که بیانگر عدم رعایت قانون مزبور است.

او یادآور شد: مداخله در مکانیزم بازار به‌ویژه قیمت‌های دستوری در صنایع بورسی اساس ارزش‌گذاری منصفانه‌ای که قیمت سهام شرکت‌ها بر آن استوار است را از بین می‌برد و فعالان حقیقی و حقوقی بازار از نوسان ناشی از این مداخلات زیان می‌کنند و باعث خروج سرمایه از بازار بورس به بازارهای غیر مولد شده و منجر به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود.

به اعتقاد کباری این مداخلات، همچنین رانت‌های بادآورده‌ای را برای عده‌ای که در تولید، هیچ نقشی نداشته‌اند را ایجاد می‌کند و جابه‌جایی منافع از منافع عمومی به سمت عده‌ای خاص می‌شود. از منظر مالیاتی نیز با کاهش سود شرکت‌های بورسی، درآمد ناشی از مالیات کاهش می‌یابد و حقوق عامه پایمال می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید