برگزاری سومین جلسه کمیته مزد کارگران/ هزینه های سبد معیشت کارگران بررسی می‌شود

0

رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار با بیان اینکه امروز جلسه کمیته مزد در وزارت کار برگزار می شود گفت: کمیته های مزد کارگری مطابق تورم اعلامی مرکز آمار, درباره سبد معیشت کارگران بحث و بررسی خواهند کرد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ فرامرز توفیقی, رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار، از برگزاری سومین جلسه کمیته دستمزد در سال 99برای بررسی هزینه معیشت سبد خانوار کارگری درسال 1400 خبر داد و گفت:این کمیته ذیل شورای عالی کار تشکیل می شود که وظیفه ان تعیین سبد معیشت خانوار کارگری است.

وی با اشاره به اینکه درخواست کارگران اجرا شدن ماده 41قانون کار به صورت کامل است گفت:با توجه به اینکه در این ماده بیان شده است که دستمزد کارگران می تواند به صورت منطقه ای و مزدی تعیین شود و مطابق مصوبه سال گذشته کمیته مزد, مقرر شد پژوهشی درباره مزد صنفی و منطقه ای انجام شود که در این زمینه موسسه آموزش و پژوهش تأمین اجتماعی تحقیقی انجام داده است که چگونه می توان به زیرساخت های مزد منطقه ای و صنفی دست یابیم. اما پیش بینی می شود که این تحقیق و پژوهش برای اجرا در سال 1400 نمی رسد.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در پایان دی ماه امسال را 32.5 درصد اعلام کرده است گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه یعنی دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته 48 درصد است. دراین جلسه نیز کمیته های دستمزد کارگری در مورد تورم اعلام شده دی ماه سبد معیشت کارگران در سال جاری را اعلام می کنند و درباره سبد معیشت کارگران برای سال 1400 بحث و بررسی صورت می گیرد.

وی اشاره کرد: علیرضا عسگری, معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد اعلام کرده است که در مرکز رصد ماهانه در 1800 نقطه نمونه برداری کرده اند و خط فقر غذایی به ازای هر نفر670 هزار تومان اعلام شده است.

توفیقی گفت:اگر این رقم را در 3.3 نفر که تعداد افراد یک خانواده متوسط است ضرب کنیم رقم 2میلیون و 211 هزار تومان می شود مقدار مواد غذایی خط فقر.اگر این رقم را در ضریب تأثیر مواد غذایی در سبد معیشت30.95 درصد لحاظ کنیم, خط فقر اعلامی حدود 7میلیون و 143 هزار و 780 تومان می شود. با این چنین رقمی آیا می توان کمتر از این اظهار نظر رسمی برای خانوار کارگری سبد معیشت تعریف کرد.

تسنیم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید