پشت پرده افزایش ۶۰ درصدی بودجه بخش سلامت در لایحه بودجه ۱۴۰۰+ ویدئو

0

نبض بیمه ، بررسی لایحه بودجه 1400 نشان می دهد یکی از بخش­هایی که نسبت به قانون بودجه سال 99 افزایش چشمگیری داشته است، بودجه بخش سلامت است. اعتبارات این بخش از عدد 96 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال با افزایشی بیش از 60 درصدی به رقم 155 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده رسیده است.

بررسی جزئیات اعتبارات بخش سلامت نشان می دهد که افزایش اعتبارات این بخش عمدتا از محل منابع عمومی بودجه قرار است انجام شود و رقمی که از محل این منابع قرار است به بخش سلامت داده شود با افزایشی 2.5 برابری نسبت به قانون بودجه امسال، به رقم 73 هزار میلیارد تومان رسیده است.

افزایش چشمگیر بودجه بخش سلامت از محل منابع عمومی بودجه در حالی رخ می دهد که:

الف- براساس پیوست های لایحه بودجه، تعداد بیماران بستری در سال آینده حدود 40 درصد کمتر از امسال، تخمین زده شده است.

ب- هزینه‌­های بیماران کرونایی از طریق بیمه‌­ها پرداخت می شود و در نتیجه، شیوع کرونا نمی تواند علت افزایش هزینه های بخش سلامت باشد. ضمنا اگر افزایش هزینه‌­های بخش سلامت مربوط به بیماران کرونایی بود، باید شاهد افزایش چشمگیر منایع اختصاصی بخش سلامت بودیم ولی همچین اتفاقی رخ نداده است.

ج- استخدام نیروی کار جدید در بخش سلامت هم نمی تواند دلیل افزایش چشمگیر بخش سلامت باشد زیرا یک محاسبه ساده نشان می دهد بار مالی ناشی از استخدام حدود 50 هزار نیروی جدید به شدت کمتر از میزان افزایش اعتبارات بخش سلامت در سال آینده است.

با توجه به نکات فوق، بخش اعظم افزایش اعتبارات بخش سلامت قرار است بابت پرداخت حقوق و مزایای بیشتر به پزشکان و مابقی کادر درمان مورد استفاده قرار گیرد.

حال باید دید نمایندگان مجلس بخصوص اعضای کمیسیون تلفیق مجلس هم مشابه دولت بخصوص سازمان برنامه و بودجه در نقش وکیل مدافع پزشکان ظاهر خواهند شد و با اختصاص این بودجه به بخش سلامت موافقت می‌کنند یا اینکه تصمیم به اصلاح بودجه این بخش می گیرند؟

فارس

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید