چالش ها و راهکارهای مقابله با تقلب در صنعت بیمه

0

نبض بیمه، زهرا ذوالفقاریان،  چالش اصلی شرکت های بیمه در مقابله با تقلب در بیمه شخص ثالث شناسایی ادعاهای جعلی است، این رویه ها ممکن است در بررسی ادعاهای مشروع در این زمینه نیز بروز کند که موجب ناراحتی بیمه شونده را فراهم آورد، به همین دلیل شرکت های بیمه ای در این خصوص جانب احتیاط را رعایت می کنند.

یکی از مشکلاتی که صنعت بیمه از زمان پیدایش خود با آن مواجه بوده تقلب و کلاهبرداری است و یکی از رشته های که بیشترین آمار تقلب به منظور پرداخت خسارت در آن رصد شده، بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه است.

از آنجایی که رشته بیمه شخص ثالث سهم بالایی در پرتفوی صنعت بیمه کشور داشته و متاسفانه این رشته بیمه‌ای نسبت به سایر رشته ها مناسب ترین شرایط را برای تقلب داراست، این امر به تنهایی می‌تواند از بالا بودن تخلفات در بازار بیمه ایران نسبت به فرم جهانی حکایت کند، در پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه مصادیق مختلفی دارد که در ایبن گزارش به آن خواهیم پرداخت.

گرچه یک عضو هیات مدیره بیمه ایران در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار نبض بیمه، اذعان کرد پس از دو سال شايد خبر خوش براي صنعت بيمه آن باشد كه آمار تصادف هاي ساختگي براي دريافت بيمه به شدت پايين آمده لیکن تقلب در این بیمه همچنان بالاست و شاید بهترین راهکار مقابله با آن استفاده از فناوری باشد.

مصادیق تقلب در بیمه شخص ثالث

یکی از مصادیق تقلب در بیمه شخص ثالث، جابه جائی راننده وسرنشین به منظور دریافت خسارت از محل ثالت اتومبیل با به دلیل فاقد گواهینامه بودن راننده است.

جایگزینی راننده به جای راننده اصلی در مواقعی که راننده زمان حادثه فاقد گواهینامه بوده یا از مشروبات الکلی ومواد مخدر وروانگردان استفاده کرده یکی از شایع ترین روش های تقلب در بیمه شخص ثالث است.

مخدوش کردن تاریخ حادثه (در کروکی پلیس یا پذیرش بیمارستان )به منظور انطباق تاریخ حادثه با زمان اعتبار بیمه نامه یکی دیگر از دلایل جابجایی راننده است.

دستکاری در مدارک پزشکی “پرونده بالینی ” ومدارک پزشکی قانونی وافزایش درصدهای تعیین شده دیه، جابه جائی وسیله نقلیه مقصر با وسیله دارای بیمه نامه زمانی که وسیله اصلی فاقد بیمه بوده است.

استفاده هم زمان از بیمه ثالث وسیله مقصر و بیمه بدنه وسیله زیاندیده، جابه جائی خودرو مقصر و زیاندیده در تصادفات خسارتی یا جانی به منظور دریافت خسارت بیشتر با تبانی رانندگان، خرید بیمه نامه بدنه برای خودروی تصادفی بعد از حادثه با نشان دادن خودروی مشابه از نظر رنگ ومدل وتیپ نمونه های متفاوتی از تقلب در صنعت بیمه است.

دستکاری و مخدوش کردن مدارک پزشکی، گزارشهای پلیس و… درهنگام دریافت پرونده از مراجع واخذ کپی وبرابر اصل کردن آنها، استفاده از برش واصل بیمه نامه های مفقودی با ارائه به شرکتهای بیمه وارائه خودروهائی که یا قبلاٌ تصادف داشته اند یا از شرکتهای دیگر خسارت دریافت کرده ویا فاقد بیمه نامه بوده اند .

جابه جائی مصدوم، صحنه سازی، جلوه دادن فوت یا مصدومیت افراد به دلیل حوادث رانندگی در حالیکه به دلایلی غیر از حادثه رانندگی در گذشته اند یا مصدوم شده اند، ارتباط دادن صدمات قبلی با صدمات حادثه در پزشکی قانونی

تطمیع نمایندگی های صدور ویا کارشناسان تصادف ودریافت بیمه نامه وگزارش از آنها بعد از وقوع حادثه، جابه جائی قطعات خودروی سالم بیمه شده یا قطعات تصادفی در خودروهایی که قطعاتی مثل دربها ،گلگیرها ،درب موتور و… پیچ ومهره ای است ودریافت خسارت، آسیب رساندن به قسمت های از صورت با شیی تیز و شکست دندان ها یا بینی جهت استفاده از مبلغ بیشتری از دیه و یا نقص عضو

چالش اصلی و استراتژی موفق

یک استراتژی موفق در مدیریت تقلب شامل چهار جزء پیشگیری، تشخیص، تحقیق و واکنش است که هدف آن کاهش تقلب است.

چالش اصلی شرکت های بیمه در مقابله با تقلب در بیمه شخص ثالث شناسایی ادعاهای جعلی است، این رویه ها ممکن است در بررسی ادعاهای مشروع در این زمینه نیز بروز کند که موجب ناراحتی بیمه شونده را فراهم آورد، به همین دلیل شرکت های بیمه ای در این خصوص جانب احتیاط را رعایت می کنند.

طی سال های اخیر شرکت های بیمه  در کشور تلاش کردند با استفاده از فنّاوری موارد تقلب را شناسایی کنند، ایجاد بانک اطلاعاتی مرجع به منظور شناسایی افراد و گروه های با ریسک های بیمه ای بالا، از مصادیق کاربرد فناوری در کشور است. در سراسر دنیا ، استفاده روش‌ها شامل دستگاه‌های الکترونیکی برای شناسایی صحت اسناد ارائه‌شده در حمایت از ادعاها و استفاده از اطلاعات عمومی در دسترس در رسانه‌های مختلف اجتماعی و سایر وب‌سایت‌ها است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید