اخذ مالیات از هر نخ سیگار، منجر به رونق قاچاق می‌شود

0

رئیس انجمن دخانیات گفت: اخذ مالیات نخی از صنعت دخانیات فقط موجب تضعیف تولید می شود و از آن طرف به قاچاق رونق می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا تاجدار امروز در یک نشست خبری ضمن انتقاد از مصوبه جدید کمیسیون تلفیق درباره مالیات سیگار، اظهار داشت: بر اساس ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه برای سیگار تولید داخل ۱۰ درصد، تولید برندهای بین المللی ۲۵ درصد و واردات سیگار ۴۰ درصد مالیات تعریف شده، اما اطلاعات موثق حاکی از آن است که کمیسیون تلفیق مجلس می‌خواهد این مالیات را با مالیات ۵۰ تومانی برای هر نخ سیگار تولید داخل، ۱۰۰ تومانی برای هر نخ سیگار با برند بین المللی و ۱۵۰ تومانی برای واردات هر نخ سیگار جایگزین کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی افزود: تصویب این مصوبه به تولید کنندگان داخلی بیشتر از همه ضربه می‌زند؛ چراکه در حال حاضر با در نظر گرفتن بالاترین قیمت پایه (قیمت تمام شده برای تولیدکننده) هر کارتن سیگار داخلی دو میلیون تومان و برای تولید با برند بین‌المللی پنج میلیون تومان، مالیات هر کارتن سیگار بر اساس قانون برنامه ششم به ترتیب ۲۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است، اما در صورت تصویب مالیات نخی مالیات هر کارتن ۱۰ هزار نخی سیگار تولید داخل ۵۰۰ هزار تومان و تولید با برند بین المللی یک میلیون تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: با این اقدام فقط تولید داخل تضعیف و به جای آن فضا برای جولان سیگار قاچاق فراهم می‌شود؛ از سویی دیگر با توجه به اینکه مقرر شده نرخ مصوب ورودی گمرک از ۴,۲۰۰ تومان به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کند، در مجموع ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت در هر کارتن برند ایرانی و ۵۰۰ هزار تومان در هر کارتن برند بین المللی خواهیم داشت.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی گفت: البته این روند در سال‌های ابتدایی هر مجلس تکرار می‌شود و بدون بررسی تجارب قبلی عوارض سیگار افزایش می‌یابد و منجر به افزایش قاچاق می‌شود و بعداً مجلس مجدداً آن را اصلاح می‌کند. البته امسال وضعیت بدتر است؛ چراکه مصوبه کمیسیون تلفیق اساساً تولیدکننده داخلی را هدف قرار داده است و با این روند باید منتظر باشیم که تولیدکنندگان دخانی در ایران نیز تبدیل به هپکوی دیگری شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سیگارهای داخلی در گرید C و D قرار دارند، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نوع محصول دخانی از ۹۰ برند قاچاق در بازار وجود دارد که بیش از ۴۵۰ محصول از آنها در محدوده قیمتی برندهای ایرانی قرار دارد. این در حالی است که تنها رقیب برندهای بین المللی برند مارلبرو است.

تاجدار افزود: مصرف کنندگان کالاهای داخلی به تغییرات قیمت حساسیت بیشتری دارند و وقتی نرخ سیگار داخلی افزایش یابد به سمت استفاده از سیگار قاچاق حرکت می‌کنند؛ در حال حاضر نیز با توجه به کاهش ترس از کرونا، تولید برندهای قاچاق رونق گرفته است که در نهایت این فاصله قیمتی بین برندهای ایرانی و بین المللی فقط به نفع قاچاق است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با اشاره انتقاداتی که نسبت به ارزان بودن سیگار در کشور مطرح می‌شود، تصریح کرد: قیمت سیگار در کشورهای مختلف باید به نسبت سرانه درآمد مقایسه شود. در حال حاضر گران‌ترین سیگار در استرالیا است که هر پاکت آن ۲۰ دلار قیمت دارد و در همین کشور یک ساعت کار حداقل ۲۰ دلار درآمد دارد، اما در ایران هر ساعت کار تقریباً ۱۱ هزار تومان درآمد دارد و یک پاکت سیگار حدود ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی گفت: برآورد مصرف سیگار بین ۷۵ تا ۸۵ میلیارد نخ و تولید نیز ۵۵ میلیارد نخ در سال است که اگر کف مصرف را در نظر بگیریم یعنی ۲۰ میلیارد نخ سیگار قاچاق که ۲ هزار کانتینر می‌شود، وارد کشور می‌شود که بعید است این حجم قاچاق فقط از کولبری باشد بلکه احتمالاً از مجاری قانونی وارد می‌شود.

تاجدار همچنین در مورد میزان تولید سیگار در کشور نیز اظهار داشت: طی ۹ ماه امسال مجموع برندهای ایرانی و بین المللی فعال در کشور، ۴۱ میلیارد نخ سیگار تولید کرده اند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳ درصد رشد را شاهد هستیم.

وی همچنین به برخی از سوءاستفاده‌ها از نام برندهای داخلی اشاره و تصریح کرد: باید تعریف درستی از برند داخلی و بین‌المللی ارائه شود که سو استفاده نشود بعضی از برندهای بین المللی که سابقه کار چندین سال دارند برند خود را در ایران ثبت می‌کنند و خود را برند ایرانی معرفی می‌کنند تا کالای داخلی محسوب شده و مالیات ۱۰ درصدی پرداخت کنند. با این کار برندهای بین المللی قانون را دور زده و برندهای داخلی را نیز از بازار رقابت حذف می‌کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در پاسخ به گلایه‌های اخیر شرکت دخانیات ایران درباره فعالیت برندهای بین‌المللی نیز گفت: از سال ۱۳۹۱ مقرر شد شرکت دخانیات ایران اصلاحات ساختاری انجام شود، وظایف حاکمیتی از آن گرفته و به بخش خصوصی واگذار شود، اما با وجود لغو اختیارات حاکمیتی این شرکت، اصلاحات ساختاری در آن انجام نشده است. از طرف دیگر شرکت دخانیات ایران به دلیل وظایف حاکمیتی که داشت تا نقطه سر به سر نیرو گرفت که بعد از تغییرات آن و کاهش تولید این شرکت از ۲۰ میلیارد و شش میلیون نخ، نتوانست آن‌ها را تعدیل کند.

تاجدار افزود: به نظر من حاکمیت به شرکت ملی دخانیات یک بدهی اخلاقی دارد و باید به آن کمک کند. پیشنهاد من این است تا ۵ سال هیچ مالیاتی از این شرکت گرفته نشود تا بتواند به رقابت با دیگر شرکت‌ها برگردد. اما این درخواست که شرکت‌های بین المللی هم ذیل شرکت دخانیات قرار بگیرند شدنی نیست، چراکه این شرکت‌ها به طور مستقیم در این سرمایه‌گذاری و واحد تولیدی ایجاد کردند و علت خارج نشدن آن‌ها بعد از تحریم‌ها از ایران هم همین است.

وی در پاسخ به انتقادات این شرکت درباره عدم استفاده شرکت‌های بین‌المللی از توتون داخلی نیز گفت: شرکت ملی دخانیات نیز بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از مواد اولیه توتونی خود را وارد می‌کند. به طور کلی همه واحدهای تولید سیگار در دنیا از توتون‌های مختلف در کشورهای مختلف تهیه شده استفاده می‌کنند. به طور کلی برندهای داخلی و بین المللی به طور یکسان از اقلام داخلی و وارداتی استفاده می‌کنند. برای مثال کارتن، سلفون و غیره در سال‌های اخیر داخلی شده، اما همچنان کاغذ سیگار از طریق واردات تأمین می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید