کاهش نرخ باروری در تهران

0

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ ناهید خداکرمی در صحن امروز شورای شهر در نطق پیش از دستور خود درباره وضعیت جمعیتی شهر تهران و پراکندگی جمعیت اتباع خارجی در مناطق ۲۲ گانه پایتخت اظهار داشت: سند سلامت شهر تهران به سفارش کمیته سلامت و همکاری مرکز مطالعات شهرداری در دست تدوین است.

وی افزود: یکی از اهداف این سند ترسیم وضعیت جمعیتی و مشخصات دموگرافیک ساکنین شهر تهران و استخراج شاخص‌ها و نیاز‌های سلامتی شهروندان است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: سرمایه انسانی از اصلی‌ترین عوامل رشد و توسعه شهر‌ها است و عدم توازن یا کاهش این سرمایه فرآیند رشد و توسعه را به تأخیر می‌اندازد.

خداکرمی با بیان اینکه متأسفانه ایران در حال حاضر با کاهش نرخ باروری و کاهش رشد جمعیت روبه‌رو بوده است، گفت: نرخ ۱.۲ برای باروری کلی به عنوان نرخ جایگزینی تعریف شده است و نرخ باروری یکی از مهمترین شاخص‌های جمعیتی محسوب می‌شود که در سیاست‌گذاری‌ها اهمیت فراوانی دارد و مقدار آن تضمین می‌کند که جامعه روند ترمیم و جایگزینی خود را در ادامه حفظ کند و این عدد در تهران برآورد شده و بسیار نگران‌کننده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای تدوین سند سلامت بررسی‌های گسترده‌ای در زمینه پراکندگی جمعیت شهر تهران صورت گرفته و حدود ۵۵۰ پناهنده یا مهاجر افغانستانی در تهران زندگی می‌کنند که البته آمار‌های غیررسمی تعداد بسیار بیشتر از این ارقام را نشان می‌دهد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: برای یک کارگر افغانستانی که بیش از ۳۰ سال است در ایران زندگی می‌کند هنوز یک حساب بانکی نمی‌تواند داشته باشد و یا خانه بخرد و گواهینامه تهیه کند که همه این موضوعات نشانگر لزوم اصلاح و بازنگری در قانون مهاجرت و تسهیل در شرایط اخذ اقامت اتباع خارجی به خصوص افغانستانی‌های است که سال‌ها در تهران زندگی کرده‌اند یا در ایران به دنیا آمده‌اند.

وی گفت: در بسیاری از مناطق مانند ۵، ۲، ۱۸ و ۱۹ افغانستانی‌ها در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند و ساماندهی این موضوع به صورت عاجل باید صورت گیرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید