سيگنال دهي سياستگذار با اجبار به خريد پرتفوي سهام عدالت

0

اختصاصی/نبض بیمه،كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه در صندوق هاي با درآمد ثابت گفته شده از افزایش حد نصاب سهام، نيمي را پرتفوی سهام عدالت بخرند، تاكيد كرد:به یک سرمایه گذار حقیقی یا حقوقی ليستي از سهام را بدهند و بگویند این سهام را بايد بخری! يعني اجبار سرمايه گذار به خريد يك سري سهام خاص مصداق سيگنال دهي است و در حالي كه سیگنال دهی برای افراد معمولی ممنوع است، سیاستگذار با اجبار اين كار را انجام مي دهد.
به گزارش نبض بیمه، به نظر می رسد بازار با ابهام در مورد مسائل سیاسی مواجهه است و همچنان رفتار محتاطانه ای نسبت به اقدامات ترامپ در آخرین ماههای حضورش در کاخ سفید درپیش گرفته است، اخيرا وزیر امور خارجه ایران، محمدجواد ظریف در توییتی از برخی توطئه ها برای ساخته و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ خبر داده بود و در ادامه نمایندگی ایران نیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اعمال تحریک آمیز آمریکا مسئولیت عواقب را بر عهده این کشور دانسته است.
ليكن فعال سیاسی لبنان از ارسال پیام مقامات آمريكا از طریق قطر به ایران مبنی بر نداشتن تصمیم برای درگيري خبر داد و خروج ناو هواپیمابر آمریکا از منطقه را تاکیدی بر منتفی بودن هر گونه درگیری دانسته است.
ليكن در هفته اي كه گذشت نيز همچنان سهام بزرگ و شاخص ساز با عرضه حقوقي ها مواجه بودند.با مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در اين خصوص و برخي مسائل ديگرگفت و گويي داشتيم كه در ادامه مي خوانيد.
مهدي سوري در گفت و گو با خبرنگار نبض بیمه در خصوص اینکه چرا حقوقی ها در شرکت های بزرگ عرضه کننده هستند و اجازه رشد قیمتی به این سهام ها را نمی دهند، گفت: از نظر من مالکیت فردی محترم است، هر شخصی می‌تواند در مورد دارایی خود (سهام و غیره) تصميم به خريد و فروش بگيرد، ليكن چناچه نحوه خرید و فروش هر فردي اعم از حقيقي يا حقوقي به روند معاملات و شرایط بازارسرمايه لطمه وارد کند آن زمان می توان محدودیت هایی برای آنها قائل شد ولی نمی شود از یک حقوقی انتظار داشت هرگز فروشنده نباشد، درماه هاي گذشته که بازار وضعیت خوبی نداشت، محدودیت‌های زیادی برای حقوقي ها قائل شدند، برخورد و حتي تهديد شدند و اموال آنها مورد ممیزی قرار گرفت و به همین دلیل وقتی شرايط معاملات بهبود می يابد و برخورد قهری با حقوقی ها کمتر می شود، سرمايه گذاران حقوقي نیزبا توجه به اينكه نیاز به نقدینگی دارند چون ممکن است بازار مجددا منفی شود و اجازه فروش نداشته باشند، سهام خود را عرضه مي كنند.

سيگنال دهي سياستگذار با اجبار به خريد پرتفوي سهام عدالت

وي ادامه داد: با این بگیر و ببندها بازار از روند طبیعی خود خارج شده، هر شخص حقوقی ذینفع حقیقی دارد و بسياري از حقوقی هایی عرضه كننده چند وقت اخیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که مشتريان آنها واحدهاي سرمايه گذاري را ابطال کردند و صندوق ها به ناچار باید سهام را بفروشند تا بتوانند پول مردم را پس بدهند، یا شرکتی که برای پاداش، حقوق پرسنل و طرح توسعه خود نیاز به نقدینگی دارد،همچنين افرادی که با اعتبار خرید کرده اند و به اصطلاح کال مارجین شده اند و باید بخشی از سهام خود را بفروشند.
سوري تاكيد كرد: به صورت کلی با محدود کردن معاملات افراد موافق نیستم و این اقدام را مصداق دستکاری در روند بازار می‌دانم که می‌تواند به بازار لطمه وارد کند.
اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه در صندوق هاي با درآمد ثابت گفته شده از افزایش حد نصاب سهام، نيمي را پرتفوی سهام عدالت بخرند، تاكيد كرد:به یک سرمایه گذار حقیقی یا حقوقی ليستي از سهام را بدهند و بگویند این سهام را بايد بخری! يعني اجبار سرمايه گذار به خريد يك سري سهام خاص مصداق سيگنال دهي است و در حالي كه سیگنال دهی برای افراد معمولی ممنوع است، سیاستگذار با اجبار اين كار را انجام مي دهد.
وي تاكيد كرد: بازار استاندارد و سالم، بازاراي است كه سرمايه گذاران بر اساس منافع خود خريد كنند نه اينكه ليستي از سهام به آنها داده شود و بگويند اين سهام را بايد بخريد.

کاهش p.e بازار و تداوم سودآوری شرکت ها در فصل زمستان

سوري در خصوص وضعیت بازارتا فصل مجامع سال آینده نیز گفت: با توجه به اینکه قیمت سهام كاهش يافته و همچنين گزارش های جدیدی که شرکت‌ها ارائه دادند، سود آنها روند رو به رشد داشته و  p/e ttmبازار تا حد مناسبي بهبود پیدا کرده و پي به اي بازار کاهش پیدا کرده، همچنين گزارش‌های ۹ ماهه یعنی گزارش‌های پاییز از تابستان هم به مراتب بهتر بود و پی به اي بازار را کاهش داد و همچنين در فصل زمستان قاعدتاً انتظار گزارش‌های خیلی بهتری نیز داریم.
وی ادامه داد: با توجه به نرخ جهانی کامودیتی ها افزایش پیدا کرده در مورد دلار نیز معتقديم امکان کاهش قیمتی اندكي وجود دارد ليكن در صورت کاهش قیمت دلار، از محل بهبود عملکرد شرکت‌ها و افزایش نرخ جهانی کامودیتیها این عامل جبران می‌شود، حذف ارز 4200 توماني شرکت‌های داخلی، موافقت با افزایش نرخ محصولات كه صنعت به صنعت می‌تواند بر عملكرد آنها تاثیر داشته باشد از ديگر دلايل مثبت براي رشد بازار است و در کل عملکرد شرکت ها و فضای عمومی بازار مناسب است ليكن آن رشد شدیدی که بازار سرمایه اوايل امسال تجربه کرد را انتظار نداریم،
سوري در پايان خاطر نشان كرد:با توجه به قیمت‌های بالايي كنوني برخي نمادهاي بزرگ و شاخص ساز، سهام کوچکتر که توجیه بنیادی دارند می‌توانند نسبت به سهام بزرگتر رشد بیشتری داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید