جدیدترین گزارش موسسه عالی پژوهش‌های تامین اجتماعی از سیمای ثبت‌نام‌کنندگان سامانه بیمه بیکاری

0

مؤسسۀ عالی پژوهش‌های تامین اجتماعی در جدیدترین گزارش خود با عنوان «سیمای ثبت‌نام‌کنندگان سامانه بیمه بیکاری» را منترش کرد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  یافته‌های جدیدترین پژوهش انجام شده توسط مؤسسۀ عالی پژوهشهای تامین اجتماعی نشان می‌دهد جمعیت نیروی کاری که تحت تاثیر شیوع کروناویروس در سه ماه اسفند سال ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ بیکار شده بودند و سامانۀ ثبت درخواست بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت‌نام کرده بودند، اکثرا مردان در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال (۴۴.۵ درصد) ساکن در مناطق شهری (۷۵.۵ درصد) بوده‌اند که با قرارداد موقت (۷۸ درصد) و در بخش خدمات (۶۱.۳ درصد) مشغول به فعالیت بودند.

این جمعیت به لحاظ توزیع منطقه‌ای در کشور بیشتر در پنج استان تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی و در ده کلانشهر تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز، کرج، یزد، اهواز، رشت و کرمان پراکنده شده‌اند.

براساس این گزارش، اثرات مستقیم و غیرمستقیم حاصل از ویروس کرونا در حالی بر ایران تحمیل شد که کشور پیش از آن با تبعات سنگین خروج آمریکا از برجام، بازگشت دوبارهٔ تحریمها، کاهش قیمت نفت، وجود شیب تند تورم و شکاف شدید درآمدی مواجه بود. در چنین شرایطی، اعمال محدودیت‌ها، قرنطینهٔ اجتماعات، کنترل مرزها و فاصله‌گذاری اجتماعی نیروی کار کشور را با خسارات شدیدی مواجه کرده است.

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در فصل بهار از کاهش ۷.۳ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور و کاهش ۹.۲ درصدی نسبت اشتغال در مقایسه با فصل مشابه در سال قبل یعنی بهار ۱۳۹۸و در فصل تابستان از کاهش ۱.۳ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور و کاهش ۴.۲ درصدی نسبت اشتغال در مقایسه با فصل مشابه در سال قبل یعنی تابستان ۱۳۹۸ حکایت دارد.

علاقمندان برای دریافت این گزارش می‌توانند به سایت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید