تعطیلی تهران به کجا کشید؟

0

نه چشم انتظار تعطیلی تهران باشید و نه اجرای قانون «هوای پاک»!

اگر هنوز منتظرید که بابت شدت گرفتن آلودگی هوا در تهران، روز‌های آتی تعطیل اعلام شود و این تصمیم به دیگر شهر‌های آلوده سرایت کند، سخت در اشتباهید چراکه دولت مردان ترجیح می دهند که به جای این امور، فرارسیدن روزهای کمتر آلوده را انتظار بکشند!

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ اگر هنوز منتظرید که بابت شدت گرفتن آلودگی هوا در تهران، روز‌های آتی تعطیل اعلام شود و این تصمیم به دیگر شهر‌های آلوده سرایت کند، سخت در اشتباهید چراکه دولت مردان ترجیح می دهند که به جای این امور، فرارسیدن روزهای کمتر آلوده را انتظار بکشند!

به گزارش «تابناک»، امروز پنجمین روز متوالی بدر تهران سپری شد که شاخص کیفیت هوا در شرایط «ناسالم» برای عموم مردم قرار داشت. پنج روز متوالی که بی هیچ تفاوتی به نسبت هم سپری شدند الا اینکه روز گذشته کمیته اضطرار آلودگی هوا با تاخیری چهار روزه تشکیل شد و بی آنکه تصمیم خاصی اتخاذ کند، با ارائه یک پیشنهاد به دولت به کار خود پایان داد؛ پیشنهاد تعطیلی دو روزه ادارات دولتی و خصوصی.
آن گونه که استاندار تهران در پایان نشست روز گذشته یادآور شد، این پیشنهاد برای اجرا نیازمند طی مراحل قانونی و دریافت تایید هیات وزیران بود. نکته‌ای مهم که چشم بسیاری را به نشست امروز دولت خیره کرد که عصر امروز با رعایت کامل پروتکل‌های قانونی، به صورت نیمه حضوری نیمه مجازی تشکیل شد و با اتمامش همگان دریافتند که پیشنهاد تعطیلی حتی در آن مطرح هم نشده است!
آن گونه که از جلسه امروز هیات دولت خبر می‌رسد، یکی از بحث‌های شروع جلسه امروز، آلودگی هوا در چندین کلانشهر کشورمان از جمله تهران بود. مبحثی که با گزارش وزیر نفت آغاز شد که تاکید داشت: «به دلیل شیوع ویروس کرونا و تغییر الگوی مصرف مشترکان در سال جاری، میانگین مصرف گاز بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در ۴۲ روز گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.»
به گفته زنگنه، مصرف گاز در این بخش اکنون به میانگین ۵۵۶ میلیون متر مکعب در روز رسیده در حالی که سال گذشته ۴۹۳ میلیون متر مکعب بود و سال قبل از آن، ۴۳۳ میلیون متر مکعب؛ اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد مصرف گاز در کشورمان روند فزاینده‌ای را طی می‌کرده و شکستن کاسه و کوزه بر سر کرونا چندان منطقی نیست، اگرچه نمی‌توان از کنار تغییر الگوی مصرف به سادگی عبور کرد.
نه چشم انتظار تعطیلی تهران باشید و نه اجرای قانون «هوای پاک»!
اما بشنوید از ادامه ماجرا در هیات دولت که به توصیه رئیس جمهور به رعایت الگوی مصرف انرژی توسط هموطنان عزیز و بویژه در بخش دولتی و لزوم رعایت بخشنامه معاون اول رئیس جمهور در نحوه مصرف در دستگاه‌های اجرایی محدود شد و حسن ختامش، دستور روحانی به همه دستگاه‌های مسئول برای اجرای دقیق قانون هوای پاک بود. قانونی که شاید حالا بیش از هر زمانی بی اثر بودنش خودنمایی می‌کند!
این را می‌شود از قصه مازوت سوزاندن در نیروگاه‌ها دریافت که به تاکید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نتیجه پر شدن مخازن ذخیره مازوت و ممکن نبودن صادرات و نگهداری آن است که موجب شده سوزاندنش تنها راهکار باشد. تصمیمی که کلانتری تاکید دارد قانونی است، مقامات قضایی بر رد این ادعا تاکید دارند، استاندار می‌گوید که سوزاندنش از یکی دو هفته قبل متوقف شده و برخی دیگر از مسئولان تاکید دارند که هنوز سوزانده می‌شود، اما کمتر از قبل!
قصه‌ای عجیب و غریب که با مرور آن سخت است که بپذیریم قانونی تحت عنوان «هوای پاک» داریم و بتوانیم به دستور رئیس جمهور به زیردستانش برای رعایت دقیق و مو به موی این قانون دل خوش کنیم، به ویژه وقتی می‌بینیم که کمیته اضطرار آلودگی هوا هم امیدی به تغییر اوضاع ندارد و وقتی بعد از چند روز از بحرانی شدن اوضاع تشکیل جلسه می‌دهد، تصمیمی اتخاذ می‌کند که خوشان بهتر از همه می‌دانند قرار نیست به تصویب رسیده و اجرایی شود!
این در حالی است که شیوع وسیع ویروس کرونا موجب شده که همه امور در جهان تحت الشعاع این پدیده قرار گیرند و آلودگی هوا هم از این قاعده مستثنی نیست. پدیده‌ای که به تاکید متخصصان هرچه شدت بگیرد، خطر بیماری‌های تنفسی از جمله کووید ۱۹ بیشتر می‌شود، اما از آنجایی که منع تردد برای جلوگیری از شیوع ویروس در دستور کار قرار گرفته و تعطیلی ممکن است این منع را دچار خدشه کند، بی توجهی به آلودگی هوا در دستور کار قرار گرفته است.
واکنشی که یکی از معانی آن، بی توجهی مطلق به قانون هوای پاک است. قانونی که حالا دولت آب پاکی را روی دست آن‌هایی که به اجرایش دل خوش کرده بودند هم ریخته و حتی لازم ندانسته توضیح دهد تکلیف مازوت‌هایی که روی دستش مانده و خواهند ماند چه خواهد شد؟ آیا قرار است با بهبود هوا در نتیجه بارش باران یا وزش باد، باز مازوت سوزاندن در دستور کار قرار گیرد و ریه‌های شهروندان جور انبار‌های لبریز شده و مصیبت تحریم‌ها را بکشد؟!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید