فعالان قرآنی بیمه می‌شوند

0

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارتقای وام‌های اعتباری ویژه موسسات قرآنی خبر داد و گفت: اکنون بیش از هفت هزار نفر از فعالان قرآنی کشور بیمه هستند و سه هزار نفر دیگر از این افراد تا پایان امسال بیمه صندوق فرهنگ و هنر می‌شوند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  به نقل از ایرنا، عبدالهادی فقهی‌زاده در نشست با مدیران موسسات قرآن و عترت و فعالان قرآنی استان افزود: مدت‌هاست از اختلاف سلیقه‌ای که در برهه‌ای بین فعالان دارالقرآن مشاهده می‌شد گذشته است اما از ابتدای سال ۹۹ گفتمان حاکم در معاونت قرآن، یک اتحادیه است.

وی گفت: در قانون آمده است که موسسات قرآنی نباید مالیات بدهند و در این زمینه ۹۰ درصد موسسات مشکلی ندارند و برای حل مشکل بقیه موسسات در حال پیگیری هستیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: آمادگی داریم با همکاری اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان ‌جنوبی مشکلات را شناسایی کنیم و بیمه فعالان قرآنی را نیز پیگیری کرده‌ایم.

وی گفت: برای سال ۱۴۰۰ مبلغی که باید اختصاص دهیم، حداقل ۲ برابر شده است و ابتدای مسئولیتم، نزدیک به سه هزار نفر بیمه شده بودند که در مدت یک سال این آمار به هفت هزار نفر رسید.

فقهی‌زاده با بیان اینکه سهمیه فعالان قرآنی بالاترین سهمیه صندوق فرهنگ و هنر بوده است افزود: سعی ما بر این است که امسال این عدد با وجود افزایش ۲ برابری هزینه‌ها به ۱۰ هزار نفر افزایش یابد.

وی بیان کرد: در هیات رسیدگی معاونت قرآن و عترت یک پرونده عقب افتاده و رسیدگی نشده یا در نوبت رسیدگی نداریم و درخصوص وضعیت رسیدگی به پرونده‌های فعالان قرآنی خراسان ‌جنوبی نیز پیگیری جدی را آغاز کرده‌ایم.

وی گفت: درخواست حمایت‌های مالی موسسات قرآنی به حق است اما ضعف اعتبارات مالی ممکن است باعث شود آن‌طور که باید نتوانیم حمایت کنیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کل اعتباری که شورای عالی فرهنگی به معاونت قرآن و عترت و دارالقرآن اختصاص داده است، حدود ۶ میلیارد تومان در سال ۹۸ بوده که به موسسات تقدیم کردیم.

وی گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین بار در سال‌های دولت دوازدهم توانستیم ۲۰ میلیارد تومان به عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ چهار درصد بگیریم.

فقهی‌زاده افزود: همچنین ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد برای موسسات قرآنی جذب شده است.

وی اظهار داشت: طی سه سال گذشته، سه استان را از پرداخت هزینه‌های آزمون سراسری قرآن و عترت معاف کردیم و می‌توانیم یک یا دو استان دیگر را نیز معاف کنیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت‌های برنامه‌ریزی شده برای فعالیت‌های مجازی موسسات قرآنی در سطح ملی خبر داد و گفت: امیدواریم در خراسان جنوبی نیز بتوانیم از برخی فعالیت‌های شاخص موسسات قرآنی در فضای مجازی حمایت کنیم.

وی افزود: مردم خراسان جنوبی بسیار فرهیخته و دارای فعالیت‌های گسترده قرآنی هستند.

فقهی‌زاده با اشاره به این که خراسان جنوبی به نسبت جمعیت رتبه اول را در تعداد شرکت‌کنندگان آزمون سراسری قرآن و عترت در سال ۹۸ کسب کرد، گفت: پس از بازگشت به تهران، افزایش حمایت‌ها از موسسات خراسان جنوبی را در زمینه بیمه فعالان قرآنی و معافیت‌های مالیاتی پیگیری خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: در جلسه دیدار با استاندار، تفاهم‌نامه همکاری با استانداری خراسان جنوبی برای انجام فعالیت‌های دوجانبه قرآنی منعقد خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این نشست با بیان این که عرصه قرآنی در استان علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد گفت: ۷۴ موسسه فرهنگی قرآن و عترت در خراسان جنوبی دارای مجوز هستند.

ناصر نبی‌زاده به به فعالیت ۷۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در این استان اشاره کرد و افزود: این کانون‌ها حتی در دورافتاده‌ترین روستاها نیز حضور دارند و بخش عظیمی از فعالیت آنان، قرآنی است.

همچنین در حاشیه نشست معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل ارتباطات و هماهنگی این معاونت با فعالان قرآنی خراسان جنوبی، از دو موزیک ویدئو “نماز عشق” و “حبیب دل‌ها” با موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی رونمایی شد.

موزیک ویدئو “حبیب دل‌ها” با نوای جواد خسروی و حسن ایرانی، ضبط و تنظیم توسط مجتبی حسن پور، شعر از داوود حسینی، تدوین با سید حسین حسینی و با مدیریت مجید بصیری پور توسط موسسه فرهنگی هنری رسانه مهر باربد کویر تهیه شده است.

موزیک ویدئو “نماز عشق” نیز با صدای علیرضا احمدی و تنظیم توسط مجتبی حسن پور به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها منتشر شد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به خراسان جنوبی همراه با مدیرکل هماهنگی و ارتباطات این معاونت از موسسه قرآنی سفینه النجات نیز بازدید کرد و عصر دیروز (شنبه) با حضور وی کارگاه همنویسی و نمایشگاه خوشنویسی سردار دل‌ها در نگارخانه استاد اسماعیلی مود بیرجند افتتاح شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید