خطر موج فزاینده همه‌گیری کرونا

0

شیوع کرونا از زمستان سال گذشته خبرساز شد و اکنون استان سمنان با گذر از افت و خیزهای سرعت شیوع در بین مردم، به حالت شکننده و روبه نزول رفته است که کوچکترین بی‌دقتی در رعایت نکات بهداشتی می‌تواند دوباره موج فزاینده همه‌گیری را رقم بزند.

                                                   خطر موج فزاینده همه‌گیری کرونا

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  به نقل از ایرنا، شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته(آذر/دی) از کشور چین و از اسفند ماه در کشور ما آغاز شد و استان سمنان جزو اولین استان‌هایی بود که درگیر این ویروس منحوس شد و در ماه‌های گذشته چندین بار شیوع این ویروس در استان سمنان مانند دیگر استان‌های کشور روند صعودی پیدا کرد که با همراهی مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها از سوی مسوولان کنترل شد و روند نزولی یافت.

آخرین سیر صعودی این ویروس در استان سمنان مربوط به آذر بود که اکنون شیب نزولی یافته و اما در حالتی شکننده است و اگر شهروندان در رعایت نکات بهداشتی مانند ماسک زدن، شست‌وشوی دست‌ها و نیز شست‌وشوی دقیق و ضدعفونی کردن سطوح آلوده و پرهیز از ترددها، سفرهای غیرضروری و دورهمی‌های خانوادگی سهل‌انگاری کنند باید دوباره منتظر سیر صعودی شیوع این ویروس در استان سمنان باشیم.

اکنون شهرستان‌های سمنان و دامغان در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های شاهرود، میامی، مهدیشهر، گرمسار، آرادان و سرخه در وضعیت زرد قرار دارند و محدودیت تردد شبانه در چهار شهرستان سمنان، دامغان، گرمسار و شاهرود به منظور مبارزه با شیوع کرونا در حال اعمال است.

۷۸ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر دوشنبه تا ظهر امروز سه‌شنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا به امروز به ۲۰ هزار و ۶۹۸ نفر رسید.

به گزارش ایرنا، کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان شامگاه سه‌شنبه نهم دی با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان یک نفر دیگر را گرفت و براین اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر امروز سه‌شنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان سمنان به ۸۴۹نفر رسید.
بنابر این گزارش، ۱۰۳نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۴ هزار و ۲۵۰ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، سرخه، دامغان،گرمسار و آرادان مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان هستند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان از ابتدای بروز و شیوع کرونا هشتم دی ۱۵هزار و ۶۶ مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

استان سمنان در وضعیت شکننده از لحاظ شیوع کرونا

استاندار سمنان با اشاره به اینکه بهبود وضعیت شیوع کرونا در استان شکننده است گفت: امکان بازگشت استان به وضعیت قرمز، در صورت سهل‌انگاری مردم و شکل‌گیری تجمعات، وجود دارد.

علیرضا آشناگر ابراز داشت: به منظور بهبود وضعیت استان از نظر شیوع کرونا، محدودیت‌های تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرستان‌های سمنان، دامغان، شاهرود و گرمسار همچنان اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: با همکاری مردم و تلاش همه دستگاه‌های اجرایی، وضعیت رنگ بندی استان بهبود پیدا کرد و تداوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی همه شهروندان ضرورت دارد.

وی افزود: ۲ شهرستان سمنان و دامغان اکنون در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند و محدودیت‌های کرونایی در شهرستان‌ها بر اساس همین رنگ‌بندی‌ها اعمال می‌شود.

استاندار سمنان ادامه داد: در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت سمنان رضایت‌بخش اعلام شد زیرا میزان ابتلا به ویروس کرونا کاهش یافت و همچنین آمار فوت نیز به سطح اردیبهشت ماه بازگشته است.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: لازم است مردم در رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری اجتماعی اهتمام داشته باشند و به ویژه ابلاغیه‌های ستاد استانی مقابله با کرونا را در محدودیت‌های تردد و فعالیت گروه‌های شغلی جدی بگیرند.

شاهرود و میامی در مرحله مهار ویروس کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه اکنون دستاورد و توفیقات خوبی در زمینه مهار و کنترل ویروس کرونا در حوزه زیر پوشش این دانشگاه حاصل شده ، افزود: به رغم همه توفیقات حاصل شده با توجه به آمار موجود، چرخه انتقال ویروس هنوز فعال بوده و شاهد ابتلای موارد جدید در شهرستان های شاهرود و میامی هستیم.

رضا چمن ابراز با اشاره به پایین آمدن سطح خطر و اعلام وضعیت زرد کرونایی در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، ابراز داشت: باید همچنان هوشمندانه، داوطلبانه و آگاهانه اصول پیشگیری را رعایت کرده و از هرگونه ازدحام، گردهمایی و تجمع پرهیز شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تصریح کرد: اکنون شهرستان های شاهرود و میامی در شرق استان سمنان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

رعایت نکات بهداشتی همچنان در خط مقدم مبارزه با شیوع کرونا

مدیر بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: شهروندان برای سالم ماندن و دوری از ابتلا به ویروس کرونا، تا جای ممکن در خانه بمانند و در رعایت نکات بهداشتی اهتمام ویژه داشته باشند.

محمد ناصر رهبر در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یکی از مهمترین علت‌های ابتلا به ویروس کرونا در استان سفرهای دورن‌شهری و بیرون‌شهری است و ماندن در خانه مهمترین راهکار پیشگیری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: رعایت نکات بهداشتی مانند ضدعفونی سطوح آلوده، شست و شوی دست‌ها و پرهیز از تماس دست‌آلوده با چشم، بینی و دهان بدون شک موجب شکست ویروس کرونا می‌شود.

رهبر با تاکید براینکه لباس کار باید از لباس خانه جدا باشد، خاطرنشان کرد: لباس کار به دلیل احتمال آلودگی هنگام ورود به خانه در محلی مشخص تعویض و سپس ضدعفونی شود.

وی اضافه کرد: اطلاعات در زمینه مدت زمان زنده بودن ویروس کرونا در لباس‌ها متفاوت است، ولی شست و شو و ضدعفونی کردن لباس کشنده ویروس است.

مدیر بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار داشت: کفش‌ها به دلیل احتمال تماس با سطوح آلوده به ویروس کرونا حتما بیرون از خانه باشد.

براساس تجربه یکسال گذشته رفتار ویروس کرونا کاملا به رفتار جامعه بستگی دارد؛ یعنی هر جامعه ‌ای که در برابر شیوع ویروس کرونا دچار سهل انگاری و عادی انگاری شده، بیماری شیوع بیشتری پیدا کرده است؛ بنابراین، مجموعه ‌ای از شرایط و رفتارها در عملکرد ویروس کرونا موثر است و مداخلات حاکمیتی چه در نظام سلامت و چه دولت‌ ها بر همین اساس طرح ریزی می ‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید