روح الامینی تأکید کرد: ضرورت ایجاد کنسرسیوم برای توسعه صنعت دارویی در کشور

0

 

رئیس کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت های بزرگ باید برای حمایت از صنعت دارویی به میدان بیایند و کنسرسیوم هایی را تشکیل دهند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  عبدالحسین روح الامینی امروز در مراسم «دوشنبه های استارت آپی» با محوریت فرآورده های دارویی که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: کشور دچار یک ناهنجاری یا ساختاری در بودجه و اقتصاد است.

وی افزود: از یکسو، بسیاری از منابع درآمدی ما همچون نفت، مالیات استقراض و … و از سوی دیگر، خرج ها به صورت دقیق دیده نشده است.

رئیس کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راه نجات کشور توجه ویژه به حوزه‌هایی است که در آنها برتری دانشی، مهارتی و فناوری داریم.

روح الامینی خاطرنشان کرد: درواقع راه نجات از برون رفت این بن بست ها که به معضلات ریشه دار و مزمن شده اقتصادی ختم می شود این است که بتوانیم با تمرکز بر کشورهای منطقه بخصوص آسیای جنوب غربی موضوع اشتغال و درآمدزایی، توسعه صادرات و تامین نیاز مردم در نظر بگیریم، زیرا ما در میان این کشورهای همسایه برتری داریم و اینها علاوه بر جمعیت داخل کشور یک بازار برای ما محسوب می شود.

وی تاکید کرد: یکی از قسمت های دانش بنیان مربوط به فناوری های متوسط مربوط به بحث فراورده های دارویی می شود.

رئیس کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این فرآورده های دارویی گفت: داروهای گیاهی، داروهای نوترکیب، سیستم های جدید دارورسانی، سامانه های دارویی، ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی مانند سلول بنیادی از بخش های دارویی محسوب می شوند.

وی با تاکید بر اینکه عرصه های اقتصادی این بخش ها می‌تواند خیلی بزرگ باشد، ادامه داد: در ادامه علاوه بر دارو، غذا و ملزومات، تجهیزات پزشکی از بخش های مهم هستند.

روح الامینی ادامه داد: اخیراً حوزه‌های نرم‌افزاری برای ارائه خدمات دارویی در کشور توسعه پیدا کردند که علاوه بر داشتن فرصت ها و تهدید ها می توانند آینده خوبی داشته باشند.

وی گفت: ما در بعضی از این بخشها ۴۰ سال عقب ماندگی داریم که برای رفع این عقب ماندگی نیاز است که کنسرسیوم های بزرگ اقتصادی به میان آیند تا استعدادها و فناوری های موجود در کشور را به فعلیت تبدیل کنند.

رئیس کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنگاه‌های ما کوچک هستند، عنوان کرد: در۴۰سال گذشته دنیا به صورت عام، اروپا به صورت خاص و هند و چین کارهای بزرگی را با استارت آپ ها، مراکز رشد و… شروع کردند به طوریکه در حال حاضر شرکتهای بزرگی با سرمایه های چند ده میلیاردی دارند.

روح الامینی اضافه کرد: سرمایه داران بزرگ کشور، شرکتهای بزرگ، بازیگران بخش خصوصی، خودروسازهای داخلی باید به میدان بیایند و با ایجاد کنسرسیوم ها و اتحادیه ها روی پروژه های مهم هدف گذاری کنند.

رییس کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 30 درصد صنعت دارویی در آمریکا است، گفت: ۳۰درصد اروپا و از 40درصد باقیمانده، ۲۱درصد ژاپن و سایر جهان ۱۹درصد از تولید دارو سهم دارند. 

روح الامینی تاکید کرد: بازار ما نسبت به کشورهای چین، هند، ویتنام، تایلند،تایوان و…کوچک است و برای بزرگ شدن این بازار باید از سرمایه های انسانی خود بهره ببریم.

وی گفت: مزیت نسبی ما تسلط بر فناوری و معجزه داشتن نیروهای انسانی متخصص است که برای رسیدن به هدف بزرگ می توانند کمک کننده باشند.

رئیس کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: حوزه سلامت و دارویی ارزش افزوده بالایی دارند و میزان سرمایه گذاری در این حوزه در حد میلیون دلار است در حالی که سرمایه گذاری در حوزه های نفت و پتروشیمی در حد میلیارد دلار است و این بد است.

روح الامینی با تاکید بر اینکه باید میزان سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی افزایش یابد، گفت: از هر اقدامی که در راستای تقویت صندوق از جهت معافیت ها و …باشد حمایت می کنیم و اگر منابعی آزاد شود مطمئنا به سمت صندوق سوق داده می شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید