حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید+تصاویر

0

هیچ‌یک از واکسن‌های کرونا که تا کنون تولید شده‌اند یا مورد استفاده قرار می‌گیرند، حاوی ویروس زنده‌ای نیستند که باعث ایجاد بیماری کووید ۱۹ شوند. هدف هر یک از این واکسن‌ها آموزش سیستم ایمنی بدن ماست که چگونه ویروس عامل کووید ۱۹ را بشناسد و با آن مبارزه کند. گاهی این روند می‌تواند علائمی مانند تب ایجاد کند.

حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید

استفاده از واحد‌های سیار

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  در تازه‌های پزشکی این هفته می‌خوانید: حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید. گونه جدید ویروس کرونا علائم منحصربه فردی ندارد! ضرورت اندازه‌گیری فشار خون از هر دو بازو. چرا بعد از غذا خوردن احساس خستگی می‌کنیم؟

واکسن‌ها شاید بهترین امید برای پایان دادن به بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ باشند. با این حال به احتمال زیاد شما ادعا‌هایی در مورد اثرات یا خطرات آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی یا از افراد دیگر شنیده‌اید. همچنین، تولید و تأیید سریع این واکسن‌ها ممکن است شما را نسبت به ایمنی آن‌ها دچار تردید کند.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)؛ واکسن‌های کرونا تا مدت‌ها از باور‌های غلط دور نخواهد ماند و ضروری است که از هم‌اکنون واقعیت‌های مرتبط با آن‌ها را منتشر کنیم:

واکسن‌های کرونا شما را بیمار نمی‌کنند

هیچ‌یک از واکسن‌های کرونا که تا کنون تولید شده‌اند یا مورد استفاده قرار می‌گیرند، حاوی ویروس زنده‌ای نیستند که باعث ایجاد بیماری کووید ۱۹ شوند. هدف هر یک از این واکسن‌ها آموزش سیستم ایمنی بدن ماست که چگونه ویروس عامل کووید ۱۹ را بشناسد و با آن مبارزه کند. گاهی این روند می‌تواند علائمی مانند تب ایجاد کند. این علائم طبیعی و نشان‌دهنده پاسخ سیستم ایمنی بدن به واکسن است.

افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند نیز نیاز به واکسیناسیون دارند

با توجه به خطرات شدید سلامتی مرتبط با کووید ۱۹ و امکان عفونت مجدد، به افراد توصیه می‌شود که واکسن بزنند حتی اگر قبلاً به کووید ۱۹ مبتلا شده باشند. در حال حاضر، متخصصان نمی‌دانند چه مدت پس از بهبودی از کووید ۱۹، فرد در برابر بیماری محافظت می‌شود. مدت زمان این مصونیت نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از شواهد اولیه نشان می‌دهد که این نوع ایمنی طبیعی ممکن است خیلی طولانی نباشد.

دریافت واکسن دی‌ان‌ای شما را تغییر نمی‌دهد

طبق اعلام CDC، واکسن‌های mRNA از طریق آموزش سلول‌های بدن در مورد چگونگی ساخت پروتئینی که باعث پاسخ ایمنی می‌شود، کار می‌کنند. mRNA قادر به تغییر یا اصلاح ترکیب ژنتیکی (DNA) فرد نیست و هرگز وارد هسته سلول، یعنی جایی که DNA ما در آن قرار دارد، نمی‌شود و با آن ارتباط برقرار نمی‌کند.

حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید

واکسن‌های کرونا علی‌رغم آزمایش و تولید سریع، بی‌خطرند

بسیاری از شرکت‌های دارویی به دلیل اثرات جهانی همه‌گیری، منابع قابل‌توجهی را برای تولید واکسن کرونا به سرعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ولی این بدان معنا نیست که این شرکت‌ها پروتکل‌های ایمنی را دور می‌زنند یا آزمایش‌های ناکافی انجام می‌دهند.

پس از واکسیناسیون همچنان باید ماسک زد

اگرچه ممکن است واکسن از بیماری شما جلوگیری کند، اما مشخص نیست که آیا بعد از واکسیناسیون هنوز می‌توانید ویروس را حمل کرده یا به دیگران منتقل کنید یا خیر. تا زمانی که چگونگی عملکرد واکسن بیشتر درک نشود، ادامه اقدامات احتیاطی مانند ماسک زدن، فاصله فیزیکی و شستن مکرر دست‌ها مهم خواهد بود. در خوش بینانه‌ترین حالت به نظر می‌رسد حداقل یک سال دیگر ماسک و فاصله اجتماعی ضروری باشند.

جهش ویروس، واکسن را بی‌تاثیر نمی‌کند

کرونا هم مثل همه ویروس‌ها جهش می‌کند و اگر باز هم در آینده دچار جهش شود، واکسن همچنان مفید است، زیرا علائم بیماری را خفیف‌تر می‌کند و نیاز به بستری و مراقبت ویژه و احتمال مرگ را کاهش می‌دهد.

گونه جدید ویروس کرونا علائم منحصر به فردی ندارد!

ویروس‌ها همیشه جهش می‌یابند، بنابراین متخصصان بهداشت از شناسایی نسخه‌های جدید جهش یافته آن‌ها تعجب نمی‌کنند.

به گزارش نشریه بریتانیایی اکسپرس؛ با این حال، مهم‌ترین جنبه جدیدترین نسخه ویروس کرونا با نام VUI-۲۰۲۰۱۲/۰۱ این است که این نسخه تا ۷۰ درصد از گونه مادر مسری‌تر است. اما چگونه می‌توانید بفهمید به ویروس جهش‌یافته کرونا مبتلا شده‌اید یا به نسخه قدیمی‌تر آن؟

علائم گونه جدید همان علائم قبلی و شامل تب، خستگی، درد عضلانی، لرز، گلودرد، از دست دادن چشایی و بویایی، سرفه و درد قفسه سینه است؛ بنابراین بسیار مشکل می‌توان فهمید که به گونه جدید ویروس مبتلا شده‌اید یا به نسخه قدیمی آن.

به گفته کارشناسان، اگرچه سرعت انتقال ویروس جدید بیشتر است، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کشنده‌تر است یا باعث بیماری حادتری می‌شود. با این حال مهم این است که افراد همچنان فاصله اجتماعی را بیش از پیش رعایت کرده و ضمن استفاده از ماسک، از اجتماع در داخل خانه خودداری کنند.

ویروس‌ها به طور طبیعی هنگام گسترش در جمعیت جهش پیدا می‌کنند، برخی بیشتر و برخی کمتر. اغلب این جهش‌ها به ضرر ویروس تمام می‌شوند و آن را نابود می‌کنند. از زمان ظهور ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹، جهش‌های زیادی در آن رخ داده است. سارس-کوو-۲ یک ویروس RNA است و این ویروس‌ها به طور مرتب جهش یافته و تغییر می‌کنند.

ضرورت اندازه‌گیری فشار خون از هر دو بازو

تحقیقات جدید دانشمندان بریتانیایی شواهد محکمی ارائه داده است که نشان می‌دهد تفاوت در میزان فشار خون بین بازو‌ها با اکثر موارد حمله‌های قلبی، سکته‌های مغزی و مرگ ارتباط دارد.

به گزارش دیلی‌میل، دانشمندان دانشگاه اکستر هشدار می‌دهند: بر طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی، متخصصان بهداشت باید هنگام ارزیابی خطرات قلبی عروقی، فشار خون در هر دو بازو را اندازه‌گیری کنند. اما این امر در بیش از نیمی از موارد نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که اندازه‌گیری فشار خون از هر دو بازو، به معنی شناسایی بیشتر بیماران در معرض خطر و یک اقدام نجات‌دهنده است.

فشار خون با هر ضربان قلب بالا و پایین می‌رود و بنابراین با دو عدد بالا (سیستولیک) و پایین (دیاستولیک) اندازه‌گیری می‌شود.

افزایش عدد سیستولیک، نشان‌دهنده فشار خون بالا است؛ وضعیتی که علت اصلی حملات قلبی، سکته‌های مغزی و مرگ‌های قابل پیشگیری است.

محققان توضیح می‌دهند: «تفاوت معنی‌دار بین فشار خون سیستولیک در دو بازو می‌تواند نشان‌دهنده تنگی یا سفت شدن رگ‌ها باشد و بر جریان خون تأثیر بگذارد. این تغییرات شریانی عامل خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ زودرس هستند.»

اگرچه تاکنون اختلاف ۱۵ میلی‌متر جیوه‌ای یا بیشتر فشار خون سیستولیک بین بازو‌ها به عنوان آستانه خطر بیماری‌های قلبی عروقی تعیین شده بود، اما این مطالعه جدید نشان داد که حتی تفاوت ۱۰ میلی‌متر جیوه‌ای نیز نشان‌دهنده این خطر است.

چرا بعد از غذا خوردن احساس خستگی می‌کنیم؟

محققان معتقدند خستگی بعد از خوردن غذا، یک واکنش طبیعی است و معمولا جای نگرانی ندارد.

به گزارش هلث‌لاین؛ احساس خستگی یا مشکل در تمرکز بعد از خوردن غذا نسبتا شایع است و بسته به نوع، حجم و زمان خوردن غذا، فرد ممکن است احساس خستگی و خواب‌آلودگی کند.

برخی از محققان معتقدند که خوردن یک وعده غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات ممکن است باعث خواب‌آلودگی در فرد شود.

همچنین افرادی که وعده ناهار بزرگتری می‌خورند، ممکن است خواب‌آلودگی بعدازظهر را بیش‌تر از کسانی که در ظهر کمتر غذا می‌خورند، تجربه کنند. پرخوری در وعده ناهار باعث بالا رفتن قند خون می‌شود و ممکن است افت انرژی به دنبال آن رخ دهد.

عوامل دیگری که می‌توانند باعث خستگی بعد از خوردن غذا شوند عبارتند از خواب ضعیف در شب و نوشیدن الکل همراه با وعده غذایی، به خصوص در طول روز.

با این حال راهکار‌های زیر می‌توان از خستگی بعد از غذا جلوگیری کرد:

اـ کم و مرتب غذا بخورید. به جای خوردن وعده‌های غذایی بزرگ، هر چند ساعت یک بار وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های کم‌تری بخورید تا سطح انرژی شما حفظ شود.

۲ـ خوب و با کیفیت بخوابید. فردی که شب به اندازه کافی می‌خوابد کم‌تر دچار افت انرژی قابل توجهی بعد از ناهار می‌شود.

۳ـ قدم بزنید. انجام ورزش‌های سبک در طول روز، به ویژه بعد از غذا خوردن، به افراد کمک می‌کند احساس خستگی کم‌تری داشته باشند. در طول روز یک چرت کوتاه بزنید.

۴ـ فراموش نکنید که قرار گرفتن افراد در معرض نور شدید پس از ناهار باعث کاهش خستگی می‌شود.

۵ـ از نوشیدن الکل در کنار وعده‌های غذایی خودداری کنید.

۶ـ اگر احساس خستگی بعد از وعده غذایی روی کیفیت زندگی شما تاثیر گذاشته، باید با پزشک صحبت کنید. شرایط پزشکی زیر می‌تواند باعث خستگی مفرط پس از خوردن غذا شود: عدم تحمل غذایی یا آلرژی غذایی، بیماری سلیاک، کم‌خونی، دیابت.

آماده‌سازی پرسنلی
تمامی پرسنلی که در مراکز واکسیناسیون آلمان کار می‌کنند، آموزش دیده و در این روزها در حال انجام تمرین هستند. تصویری از تمرین پرسنل مرکز واکسیناسیون در شهر تریر واقع در ایالت راین‌لند فالس.
حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید

واکسیناسیون در دو نوبت
طبق اعلام وزارت بهداشت آلمان، با آماده‌سازی ۱۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن کرونا برای دو نوبت واکسیناسیون شهروندان، ۶۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت این کشور می‌توانند در سال آینده میلادی واکسینه شوند. تصویری از مرکز واکسیناسیون هامبورگ.

حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید

روند واکسینه‌شدن
شهروندان آلمان از طریق دریافت نامه در روز و ساعتی خاص به واکسیناسیون دعوت می‌شوند. بر اساس این تابلویی که در مرکز واکسیناسیون مونیخ نصب شده، هر فردی که واکسینه می‌شود چهار مرحله را طی می‌کند: ۱) ثبت نام، ۲) انتظار برای واکسینه شدن، ۳) واکسیناسیون، ۴) ماندن در منطقه مراقبت پزشکی پس از واکسیناسیون.

حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید

تعیین اولویت
کمیسیون واکسیناسیون دائمی (استیکو) در انستیتو روبرت کخ آلمان شهروندان را بر اساس گروه‌های سنی، وضعیت بیماری و میزان خطری که از سوی ویروس کرونا متوجه آنان است به شش گروه دسته‌بندی کرده که به ترتیب اولویت واکسینه می‌شوند.

حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید

پاسخ به پرسش‌های مراجعه‌کنندگان
پزشکان و حتی پزشکان بازنشسته نیز در مراکز واکسیناسیون حضور دارند و به سئوالات مردم پاسخ خواهند دارد. در این قسمت هم آموزش و تمرین‌های لازم در حال انجام است. تصویر: دکتر کلاوس واینر (چپ) به صورت تمرینی در مرکز واکسناسیون شهر بامبرگ به سوالات فردی در زمینه واکسیناسیون پاسخ می‌دهد.

حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید

استفادها از فضاهای بزرگ موجود
در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک آلمان سالن‌های ورزشی، استادیوم‌ها و یا مراکز نمایشگاه‌ها با تغییر کاربرد به مرکز واکسنیاسیون تبدیل شده‌اند. تصویری از مرکز واکسیناسیون در فرانکفورت.

حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید

همراهی سازمان‌های گوناگون
در هفته‌های اخیر نهادهای گوناگونی نظیر صلیب سرخ، واحدهای ارتش و همچنین “مرکز کمک‌های تکنیکی” (THW) در ساخت مراکز واکسیناسیون سهیم بوده‌اند. این مرکز یکی از نهادهای قدرتمند آلمان است که به هنگام وقوع سوانح طبیعی همچون سیل و زلزله وارد عمل می‌شود. نیروها و تجهیزات این نهاد در صورت لزوم به کشورهای دیگر نیز اعزام و ارسال می‌شوند.

حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید

ایجاد صدها مرکز واکسیناسیون
در آلمان در مرحله نخست در مجموع ۴۱۰ مرکز واکسنیه ایجاد شده است که وظیفه واکسینه شهروندان را برعهده دارند. در مرحله بعدی مطب پزشکان نیز می‌توانند شهروندان را واکسنیه کنند. تصویری از مرکز واکسیناسیون در شهر دوسلدورف.

حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید

اطلاع‌رسانی به زبان‌های مختلف
افراد واکسینه شده در این سالن مدتی تحت مراقبت پزشکی قرار می‌گیرند و در صورتی که عکس‌العملی به واکسن از خود نشان ندهند مرخص می‌شوند. تابلوهای مراکز واکسیناسیون با توجه به ساختار جمعیتی شهر‌ها تهیه شده‌اند. تصویری از تابلو مرکز واکسیناسیون در شهر کلن که به زبان‌های آلمانی، ترکی و انگلیسی نوشته شده است.

حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید

وظیفه تهیه واکسن
وظیفه تهیه واکسن بر عهده دولت فدرال آلمان است. آماده سازی مراکز واکسیناسیون اما بر عهده دولت‌های ایالتی است. تصویری از بازدید مانوئلا اشوزیک، نخست وزیر سوسیال دمکرات ایالت مکلنبورگ فورپومرن از مرکز واکسنیاسیون در شهر شورین. او خود به تازگی از بیماری سرطان پستان بهبود یافته و بر سر کار بازگشته است.

حقایقی درباره واکسن‌های کرونا که نمی‌دانستید

منبع: dw.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید