امهال حق بیمه کارفرما برای آذر و دی‌ماه امسال/ پرداخت بیمه بیکاری 102 هزار کارگر در ایام کرونا

0

مدیرکل امور بیمه‌ شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت:‌ کسب و کارهایی که با مصوبه ستاد ملی کرونا چه در سه ماه اول کرونا و چه در آذر و دی‌ماه سال جاری تعطیل شده‌‌اند، فعلا از پرداخت حق بیمه کارفرمایی فعلاً معاف شده‌اند.

 

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  مهدی شکوری امروز در برنامه گفت‌وگوی زنده شبکه خبر در مورد بیکار شدگان ایام کرونا گفت: کسانی که بیکار شده و هنوز در سامانه کارا وزارت کار ثبت‌نام نکرده‌اند برای جلوگیری از رفت و آمد فیزیکی آنها در سامانه کارا ثبت‌نام کنند و مدارک خود را در این سامانه بارگذاری و تقاضای خود را برای دریافت مقرری بیکاری را ثبت کنند.

وی افزود: از زمانی که بیماری کرونا آمد، سامانه کارا راه‌اندازی شده و با وجود اینکه قبلاً چنین سابقه‌ای نبوده، اما این سامانه برای ظرفیت یک میلیون نفر در ماه راه‌اندازی شد تا تقاضای خود را ثبت و شماره شبای خود را برای پرداخت مستمری بیکاری را در آن اعلام کنند. در ابتدای شماره حساب افراد دیگر و یا شماره موبایل متعلق به دیگران را اعلام می‌کردند و دلیل تأخیر در پرداخت‌ها نیز همین مغایریت‌ها بوده است.

مدیرکل امور بیمه‌ شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: دلیل تأخیر در پرداخت همین مشکلات سامانه‌ای بود که البته در 26 آذرماه سال‌جاری سازمان برنامه و بودجه مبالغی برای مقرری بیمه بیکاری ایام کرونا برای 91 هزار نفر از افراد جا مانده تصویب کرد که به زودی این مبالغ تخصیص یافته و برای افراد پرداخت می‌شود.

شکوری همچنین در مورد کسانی که شاغل هستند، اما کارفرما ندارند و بیمه نیستند، گفت:‌ بیمه‌های تأمین اجتماعی معمولاً دارای کارفرما و برخی نیز بیمه‌های خویش‌فرما است کسانی که زیر نظر کارفرما کار می‌کنند، مشمول بیمه اجباری تأمین اجتماعی هستند، اما برای کسانی که خودشان کارفرما هستند، الزامی برای بیمه شدن آنها نداریم و نمی‌توانیم آنها را مجبور کنیم و بسیاری از کسبه به این خاطر بیمه نشده‌اند. 

وی افزود: در ایام کرونا علاوه بر کارگران بیکار شده از کارفرمایان نیز مانند رستوران‌داران و هتل‌داران حمایت شد و مشاغلی که ستاد ملی کرونا تصویب کرده بود که تعطیل شوند، حق بیمه کارفرمای آنها برای سه ماه اسفند تا اردیبهشت‌ماه و حتی آذر و دی‌ماه سال جاری تمدید شد و اینها به خاطر مصوبات ستاد کرونا انجام شد.

به گفته شکوری، کارفرمایان در این ایام از پرداخت 20 درصد سهم کارفرما در بیمه کارگری فعلاً معاف شده‌اند و فقط 7 درصد سهم کارگر و 3 درصد سهم دولت دریافت می‌شود و بیمه بیکاری طبق آن پرداخت می‌شود.

به گفته وی، کارگری که بیکار می‌شود طبق قانون یک ماه فرصت دارد در سامانه کارا برای مقرری بیکاری ثبت‌نام کند و مدارک و مستندات خود را در آن بارگزاری کند.

مدیرکل امور بیمه‌ شدگان سازمان تأمین اجتماعی همچنین گفت: طبق قانون بیمه بیکاری حوادث قهری مانند سیل، زلزله و طوفان هم را شامل می‌شود اما هیچ وقت این حوادث به صورت سراسری و ملی نبوده در حالیکه کرونا یک بیماری جهان‌گیر و همه‌گیر شده و کارگران کشور ما هم درگیر این بیماری شده‌اند.

*وجود 14 میلیون بیمه شده اصلی تامین اجتماعی

شکوری اظهار داشت: در حال حاضر 14 میلیون بیمه شده اصلی تأمین اجتماعی در کشور داریم که 7 میلیون نفر مشمول قانون بیمه بیکاری هستند، یعنی کارفرما دارند. در اسفندماه سال گذشته فقط 226 هزار کارگر دریافت کننده مقرری بیمه بیکاری بودند، اما بعد از پیدا شدن بیماری کرونا بسیاری از مشاغل دچار تعطیلی و آسیب شد و حتی برخی از مشاغل منحل شد و تعداد متقاضیان از اسفند تا اردیبهشت افزایش یافت.

وی افزود: در سه ماهه اول کرونا 750 هزار نفر متقاضی بیمه بیکاری در سامانه کارا ثبت‌نام کردند اما مبالغ صندوق بیمه بیکاری برای این تعداد کافی نبود، بنابراین دولت از محل منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به صندوق بیمه بیکاری مبالغی در نظر گرفت و تأمین اجتماعی کسانیکه مشمول دریافت بیمه کرونایی می‌شدند را احراز صلاحیت می‌کرد. 

به گفته مدیرکل امور بیمه‌ شدگان سازمان تأمین اجتماعی، از بین 370 هزار متقاضی برای بیمه بیکاری در اسفند سال گذشته حدود 130 هزار نفر از طرف کارفرمایان در لیست بیمه قرار داشتند. بنابراین این تعداد از بین متقاضیان خارج شده و 250 هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند.

شکوری افزود: در سه ماه اول بیماریکرونا از اسفند تا اردیبهشت سال جاری دولت قبول کرد منابع لازم برای بیمه بیکاری کرونایی را بپردازد که برای یک میلیون و 81 هزار نفر ماه بتوانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند که این مقدار نیز از سوی سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شد که البته این مقرری بیکاری با قانون بیمه بیکاری سال 69 تفاوت‌هایی داشت. به گونه‌ای که سابقه و زمان حضور کارگر بیمه شده محدود به سه ماه اول کرونا بود.

وی گفت: از خردادماه سال جاری به بعد در ریل قانونی قرار گرفت و هرچه قانون مشخص کرده سازمان تأمین اجتماعی نیز طبق آن عمل می‌کند. بنابراین از خرداد سال جاری تا پایان آذر امسال 102 هزار نفر بیمه بیکاری به صورت کامل دریافت کردند که حداقل این بیمه بیکاری 1.9 میلیون تومان بوده به گونه‌ای که کسانی که حقوق با سطح بالاتری داشته و بیکار شده‌اند تا 80 درصد حقوق خود را به عنوان مقرری بیکاری دریافت می‌کردند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید