پیامدهای عدم ثبات مدیریتی در شرکت‎های بیمه چیست؟

0

لازمه ایجاد تحول و یکی از ارکان اصلاح ساختاردرصنعت بیمه، ثبات مدیریت است وتجربه نشان داده هر شرکتی با شرط انتخاب مدیرانی توانمند ترکه از ثبات مدیریتی بیشتری هم برخوردار بوده به نتایج قابل تحسینی دست یافته وحتی توانسته سهم مناسبی هم از بازارهای مالی تصاحب کند.

به گزارش نبض بیمه ، ساده‌تراینکه اگر مدیران منتخب درهر شرکت‌های بیمه ای، از فرصتی مناسب برخوردار باشند، می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق، استراتژی خود را در طول سالیان مشخص کرده و در جهت تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده،گام هم بردارند.

برعکس، عدم استحکام مدیریتی هم می‌تواند آسیب‌های مهمی  را بر پیکره هر سازمانی وارد کند.

بیمه فعالیتی بلند مدت بوده و به‌نظر می‌رسد که تغییرات مداوم در ترکیب مدیریت و هیات مدیره آن با نوع فعالیت این صنعت چندان هم سازگار نبوده،زیرا درنتیجه تغییرات مداوم ، بیم آن می رود که هدفگذاری‌ها کمرنگ شده و یا نادیده گرفته شوند.

اما چه عواملی سبب عدم ثبات مدیریتی در برخی از شرکت‌های بیمه‌ای می‌شود؟

شایدیکی ازدلایل تعویض زیاد مدیران برخی از شرکت‌های بیمه‌ای را بتوان انتخاب بدون ارزیابی دقیق دانست.

چراکه یک مدیر برای ماندگاری در یک شرکت بیمه ، باید از تخصص، علم و سوابق  لازم برخوردار باشد.

یکی از مهمترین رسالت‌های صنعت بیمه،حفظ سرمایه‌های ملی است.

بنابراین پایش و انتخاب صحیح و پس ازآن دادن فرصت کافی به مدیر مورد نظر برای اجرای برنامه‌ها  می‌تواند اثرات مثبتی نه تنها برای آن سازمان ، بلکه بر صنعت بیمه و اقتصاد کشور نیز داشته باشد.

یک عضوهیات مدیره شرکت بیمه اتکایی امین، به خبرنگار چابک‌آنلاین، گفت:” اقتضای مدیریت موثر، ثبات است، اما مهمتر از آن انتخاب درست مدیران درشرکت بیمه ای  است و اگر انتخاب مدیر، براساس  شاخص‌های درست و راهبرد در شرکتی مشخص باشد مطمئنا منجر به ثبات مدیریت می‌شود.”

“فرشید پورکاویان”، یکی از دلایل تغییرات مدیریتی متعدد در بین برخی از شرکت‌های بیمه ای را انتخاب نادرست عنوان کرد و افزود: به دنبال انتخاب نادرست، نتایج مورد نظر هم  حاصل نشده و  در نهایت منجر به تزلزل در مدیریت‌ها می شود، اما به طور قطع اگر معیارهای درستی برای انتخاب وجود داشته باشد، ثبات مدیریتی محقق می‌شود.

به گفته وی، برای نتیجه‌گیری عملکرد یک مدیر،پس از بررسی برنامه‌های وی و میزان پیشرفت آنها حداقل یک دوره 2 ساله نیاز است.

این عضو هیات مدیره شرکت بیمه اتکایی امین، یکی دیگر از دلایل عدم ثبات مدیریتی در صنعت بیمه را برخی  از سهامداران عنوان کرد و توضیح داد: سهامداران و مجامع عمومی برخی از شرکت‌های بیمه ای از مدیرعامل و یا هیات مدیره انتظاراتی دارند و به‌دنبال آن افرادی را انتخاب می‌کنند اما پس از اینکه درخواست‌های مدنظر مجمع محقق نمی‌شود به جای آن، مدیرسریع جابجا می‌شود.

پورکاویان، به قانون تجارت و طول مدت مدیریت 2ساله مطرح شده درآن اشاره کرد و گفت که این مساله براساس حکمتی گفته شده چراکه خلاقیت و نوآوری یک شخص دائمی نیست و اگر فردی ایده و برنامه‌ای برای ایجاد تحول و پیشرفت داشته باشد می‌تواند در یک مدت مشخص خلاقیت هارا بروز داده و نتیجه مورد نظر را بگیرد اما ازسوی دیگر زمانی که یک شخص بیش از اندازه ابقا شود نشان می‌دهدکه خلاقیت ، دیگر وجود ندارد.

وی، معتقد است که اگرمدیری با برنامه و قوی باشد در همان مدت 2 ساله مورد نظر قانون، می‌تواند منشا تحولاتی در شرکت بیمه شود و زمانی که در جهت تحقق برنامه‌ها روبه جلو حرکت کرد طبیعی است که در جایگاه خود تمدید می‌شود.

پورکاویان، گفت: تغییر مداوم به خصوص در مدت خیلی کوتاه 6 یا 8 ماهه به ضرر صنعت بیمه است و نمی‌تواند پیشرفت ایجاد کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید