آمار زنان تحصیل‌کرده کشور چقدر است؟

0

بیش از 25 درصد از زنان کشور تحصیلات بالای دیپلم دارند

ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: همچنین در سال‌های قبل از انقلاب شاید در جامعه زیر 4-3 درصد زن تحصیل‌کرده دانشگاهی داشتیم ولی امروزه نزدیک به 25-24 درصد زنان کشورمان تحصیلاتی بالاتر از دیپلم دارند که نشان‌دهنده رو به رشد بودن در کشور در این عرصه است.

بیش از 25 درصد از زنان کشور تحصیلات بالای دیپلم دارند

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در آیین اختتامیه سومین جشنواره زن و علم، اظهار داشت: یکی از ابعاد مهم سرمایه اجتماعی در کشورمان زنان تحصیل‌کرده و دانشگاهی هستند. 

وی افزود: درست است که انقلاب اسلامی ایران زمینه را برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی و فرهنگی فراهم کرده و برخلاف تصورات عده‌ای که فکر می‌کردند قرار است جمهوری ایران زنان را محدود و منزوی کند، این اقدام صورت نگرفت و باید این باور، یاد و خاطره امام راحل را گرامی بداریم که خیلی مستحکم و جدی بر حضور زنان در عرصه‌ها،‌ ابعاد و حتی مقدرات اساسی کشور تاکید داشتند و همینطور تأکیداتی که بعد از ایشان مقام معظم رهبری در موارد متعددی بر حضور زنان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشتند که تمام اینها راهگشا بودند. 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اضافه کرد: بدون تردید همت بالای زن ایرانی بود که در تمام عرصه‌ها با وجود موانع، مشکلات و مسؤولیت‌های چندگانه با وجود اهمیتی که ذاتاً زنان به نقش‌های مهم همسری و مادری که همزمان ایفا می‌کردند از خود نشان می‌دهند، ولی این زن ایرانی بود که نشان داد می‌تواند فاصله را کم کند و از تمام این موانع عبور کند و پیش برود. 

وی افزود: امروز که 41 سال از انقلاب اسلامی می‌‌گذرد شاهد شتاب رشد زنان در عرصه‌های علمی هستیم. گرچه ممکن است بدخواهان دشمنی کنند و شاید در یک جنگ روانی برایمان بسیار دشوار باشد که بتوانیم واقعیت‌های جامعه ایران را بیان کنیم ولی واقعیت این است که در جامعه ما زنان ایرانی با تلاش، همت، استقامت و صبوری که داشتند در عرصه‌های مختلف خصوصاً عرصه علمی به خوبی حضور یابند. 

ابتکار گفت: در سال‌های قبل از انقلاب 36 درصد از کودکان و دختران ما بی‌سواد بودند و امکان دسترسی و رفتن به مدرسه را نداشتند؛ اما در حال حاضر فقط یکی، دو درصد بی‌سواد در کشور داریم؛ همچنین در تلاش هستیم تا این آمار را به صفر برسانیم و دیگر هیچ دختر بازمانده از تحصیل در جامعه نداشته باشیم که در این راستا وزارت آموزش‌‌وپرورش نیز بسیار تلاش کرده است. 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: همچنین در سال‌های قبل از انقلاب شاید در جامعه زیر 4-3 درصد زن تحصیل‌کرده دانشگاهی داشتیم ولی امروزه نزدیک به 25-24 درصد زنان کشورمان تحصیلاتی بالاتر از دیپلم دارند که نشان‌دهنده رو به رشد بودن در کشور در این عرصه است. 

وی اضافه کرد: یونسکو سال 2020  اعلام می‌کند حضور زنان در عرصه‌های فناوری از 27.2 به 31.2 درصد رسیده است و باز می‌بینیم دختران در شرکت در کنکور سراسری همچنان پیشرو و پیشگام هستند به طوری که برخی مواقع حضور دختران به 60 درصد رسیده؛ همچنین امروزه حضور دختران در رشته‌های علوم پایه و فنی‌ومهندسی بسیار چشمگیر بوده و از سال 66 تا 96 شاهد حضور 7 تا 8 برابری دختران بوده‌ایم. 

ابتکار ادامه داد: امروزه بالای 27-26 درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های ما زنان و 30 درصد از پزشکان را نیز جامعه زنان تشکیل داده است به طوری که تمام این عرصه‌ها همچنان رو به رشد است و هیچ مانعی برای حضور زنان در این رشته‌ها و عرصه‌ها وجود ندارد. 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: در حال حاضر فضای بسیار رقابتی در جامعه برای زنان فراهم است و این ثمره ریل‌گذاری صحیح و درست نظام جمهوری ایران است؛ ولی همت، تلاش و امید زن ایرانی نسبت نیز وجود دارد که برای خود و خانواده‌اش داشته و باعث تعادل بین کار و خانواده شده  است. 

وی گفت: وقتی در عرصه‌های بین‌المللی آمار درست باشد پیشرفت‌های زن ایرانی بسیار چشمگیر است و کاملاً در رقابت کشورهای صنعتی و توسعه یافته دنیا شاخص HDR به کشورهای توسعه یافته بسیار نزدیک است که یکی از دلایلش بحث آموزش و پیشرفت‌ها است که در تفکیک به جنس در آمار موبوط به زنان اعضای هیأت علمی و زنان تحصیل‌کرده دانشگاهی و یکی از افتخارات ما است. 

ابتکار ادامه داد: باید بتوانیم آمار دقیق را به عرصه‌های بین‌المللی جهانی برسانیم که یک وظیفه است. عده‌ای با کوتاه‌ نظری و برداشت‌های خاص مانع انتقال صحیح آمار و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران به عرصه‌های بین‌المللی می‌شدند که با دستور صریح رئیس جمهور این آمار داده شد. 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: متأسفانه بعضی مواقع در انتقال صحیح آمار و اطلاعات مشکل داریم که این موضوع جای بحث دارد و اینکه ما باید تلاش کنیم وجهه درستی از جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی عرضه کنیم و باید از هر فرصتی برای بیان دستاوردها، واقعیت‌های کشور و پیشرفت‌ها  استفاده کنیم. 

وی در ادامه گفت: واقعیت این است که پیشرفت‌ها، دستاوردها و چهره‌های شاخصی مثل مرحوم پرفسور مریم میرزاخانی و بسیاری از زنانی که امروز معرفی می‌شوند ستاره‌های درخشان ‌آسمان علمی ایران هستند؛ همچنین امروزه در بحث کووید 19 از موضوع درمان، تشخیص و بحث واکسن زنان حضور فعال و تأثیرگذاری داشتند که نشان‌دهنده نقش عملی و کاربردی زنان اندیشمند در سایه علم و فناوری است. 

ابتکار افزود: امسال در کنار جشنواره زن و علم جایزه مهمی داریم که با همکاری مؤسسه رویان انجام می‌شود که یادبود مرحوم دکتر پروانه فرزانه است که یکی از زنان بسیار بزرگوار، اندیشمند و فرهیخته کشور ما بود که متأسفانه اخیراً مرحوم شد و به همت بنیاد رویان به دلیل نقشی که ایشان داشت در ایجاد بانک ژن توانست یک پشتوانه مهمی از نظری دسترسی به اطلاعات مورد نیاز ژنتیک برای فعالیت‌های مختلف فراهم کند. 

وی گفت: امسال جایزه‌ای به نام جایزه پروانه فرزانه اعطاء می‌شود که اتفاق مهمی در عرصه بیوتکنولوژی است. خوشحالم که امسال اولین دور این جایزه برگزار می‌شود تا بتواند رشد کند و روح مرحوم پروانه فرزانه شاد باشد. 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید