مینو محرز حرفش را پس گرفت

0

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تاکنون هیچ مدرک و شواهد علمی و بالینی دال بر ورود ویروس کووید ۱۹ جهش یافته انگلیسی به ایران به دست نیامده است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تاکنون هیچ مدرک و شواهد علمی و بالینی دال بر ورود ویروس کووید ۱۹ جهش یافته انگلیسی به ایران به دست نیامده است.

مینو محرز در پاسخ به این سوال که آیا ویروس جهش یافته انگلیسی در ایران مشاهده شده است، گفت: هر چند فعلا در ایران امکان توالی یابی دقیق ویروس را نداریم اما مدرکی هم برای ورود این ویروس جهش یافته به ایران در دست نیست.

به تازگی در حال راه اندازی امکاناتی برای این منظور هستیم که در این صورت توالی یابی دقیق ویروس فراهم خواهد شد.

محرز گفت: تا به حال امکان رصد کامل توالی این ویروس در ایران را نداشتیم، باید ویروس را به طور مرتب رصد کرد تا مشخص شود تغییری در آن ایجاد شده یا نه، کاری که معمولا در کشورهای پیشرفته انجام می شود.

وی افزود: آنچه مشخص است این‌ است که ویروس جهش‌یافته انگلیسی در شدت بیماری تاثیر ندارد و فقط قدرت سرایت پذیری را افزایش داده است. همچنین موضوع مرگ و میر بیش از قبل بر اثر این ویروس تاکنون مطرح نشده است.

محرز در پاسخ به اینکه آیا جهش اخیر تاثیری در کارایی واکسن دارد یا نه، گفت: به نظر می رسد که این جهش تاثیری بر کارایی واکسن ندارد. آن چیزی که در دیدگاه صاحب نظران و محققان انگلیسی مطرح شد این است که هرچند ویروس جهش پیدا کرده ولی بر آنتی ژن واکسن ها تاثیری نداشته است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسن های کرونا کارایی لازم را دارند، مردم می توانند با خیال آسوده از آنها استفاده کنند و نگران اثربخش نبودن آن نباشند.

منبع: ایرنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید