ریسک‌های اصلی صنعت طیور، خارج از دایره پوشش بیمه

0

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی، مهمترین ریسک بخش طیور را بیماری‌های نوظهورمانند آنفولانزا دانسته، اما فعالان صنعت طیور معتقدند که باتوجه به طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، ریسک این موضوع کمتر شده و نیازمند برقراری پوشش بیمه‌ای برای سایر ریسک‌های خود هستند.

به گزارش نبض بیمه به تازگی، ابراهیم حسن نژاد، قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی،درحاشیه بیست و هفتمین همایش ملی بیمه و توسعه، آنفولانزا را مهمترین ریسک بخش طیور خوانده که با سویه‌های مختلف به شکل دوره‌ای در کشور بروز می‌کند و گفته که کانون‌های آلوده آنفولانزا درسنوات اخیر بسیار اتفاق افتاده است.

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، یک بیماری ویروسی است که شیوع آن می‌تواند سبب بروز تلفات گسترده درمیان پرندگان شود.

گفته می‌شود که این بیماری بیشتر،توسط پرندگان مهاجر از کشوری به کشور دیگرمنتقل می‌شود .

با توجه به اینکه سالانه بیش از چهار میلیون قطعه پرنده  به ۶۲۰ نقطه آبگیر ایران مهاجرت می‌کنند تالاب‌های کشور می‌توانند عامل بروز و تشدید بیماری آنفلوانزای پرندگان باشند.

بنابراین هرساله اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در این خصوص انجام می‌شود.

ناگفته نماند که پس ازآنکه در سال ۱۳۹۶ طغیان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور رخ داد، سازمان دامپزشکی درطرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، علاوه بر اقدامات معمول شامل رصد و پایش بیماری در سطح کشور، واکسیناسیون طیور را به مدت سه سال در این طرح ملی از سال ۱۳۹۷ اجرایی کرد.

در واقع، سازمان دامپزشکی در دو سال گذشته در زمینه طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اقدامات خوبی انجام داده به طوری که سالانه  برای مقابله با این بیماری بیش از 120 میلیون دوز واکسن تزریقی تامین می‌شود.

گفته می‌شود که در سالجاری پس از مهاجرت پرندگان به تالاب‌های کشور دومورد کانون آنفولانزای حاد پرندگان در مازندران شناسایی شد.

البته دامپزشکی استان مازندران پس از مدت کوتاهی اعلام کردکه شیوع احتمالی آنفلوانزای حاد پرندگان تحت کنترل است و کانون بیماری شناسایی شده و تمامی مرغ و ماکیان محلی در شعاع خطرپذیری این بیماری با همکاری بخشداری و دهیاری‌ها معدوم شد تا جلوی پیشروی ویروس گرفته شود.

پوشش‌های فعلی صندوق بیمه کشاورزی برای ریسک‌های طیور کامل نیست

با وجود اینکه صندوق بیمه کشاورزی، مهمترین ریسک بخش طیور را انواع آنفولانزاهای پرندگان می داند اما واحدهای صنعتی طیور و مرغدارمی‌گویند که در حال حاضر به‌صورت مرتب تحت مراقبت هستند تا در صورت بروز تلفات غیرعادی از ضرر و زیان احتمالی به مرغداری‌ها جلوگیری شده و واکسن مورد نیاز تزریق و تأمین شود.

واحدهای صنعتی طیورکشور باوردارندکه پوشش‌های بیمه‌ای فعلی صندوق بیمه کشاورزی برای ریسک‌های آنها کامل نیست و خواهان برقراری پوشش بیمه‌ای برای سایر ریسک‌های خود هستند.

مدیر‌عامل شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران به چابک آنلاین گفت که در مزارع بوقلمون هیچ حذف گله‌ای نداشته و درواقع دو سال است که تولیدکنندگان این بخش حق بیمه پرداخت می‌کنند اما خسارتی به آنها پرداخت نشده چراکه خسارت خاصی که تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی باشد نیافتاده است.

سیدمهدی آذرموید، افزوده که  در حال حاضر صندوق بیمه کشاورزی برای تلفات سایر بیماری‌های بوقلمون خسارت پرداخت نمی‌کند و اگر این صندوق سایر تلفاتی که ازبیماری‌های دیگر مانند نیوکاسل یا تنفسی ناشی می‌شود را پوشش دهد و به مزارع پرورش بوقلمون خسارت پرداخت کند به این مزارع بسیار کمک خواهد شد.

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخمگذار ایران هم به چابک‌آنلاین گفته که دو سال است که به دلیل اینکه مرغدارها واکسن‌ها را زده‌اند،بیماری آنفولانزایی در کشور در بخش مرغ تخمگذار اتفاق نیافتاده و فعالان این صنف خواهان برقراری پوشش بیمه برای سایر ریسک‌های خود هستند.

سید فرزاد طلاکش، افزوده که صندوق بیمه کشاورزی در بخش مرغ تخمگذار فقط خسارت‌هایی مانند آنفولانزا که تلفات درآن اتفاق می‌افتد بیمه می‌کند درحالیکه بیشتر بیماری‌هایی که در کشور به صورت نژادی در مرغ تخمگذار وجود دارد منجر به تلفات نشده و باعث افت تولید می‌شود.

وی گفته که به دلیل خسارت بالایی که بیماری‌هایی مانند نیوکاسل و برونشیت در بخش مرغ تخمگذار ایجاد می‌کنند سالها است که اصرار دارند افت تولید مرغ تخمگذار ناشی از بیماری‌هایی که مرغدار در آنها سهل‌انگاری نکرده در تعاریف بیمه‌ای قراربگیرد و مرغداران هم حاضرند حق بیمه آن را پرداخت کنند.

کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد پردنگان به دلیل تلفات قابل توجهی که می‌تواند به پرورشگاه‌های صنعتی طیور وارد کند و همچنین قابلیت سرایتی که دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این بین، به نظرمی‌رسدکه طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط سازمان دامپزشکی کشور تاحدود بسیار زیادی موفقیت آمیز بوده است.

درحالیکه فعالان بخش طیور صنعتی کشور خواهان برقراری پوشش‌های بیمه‌ای برای سایر ریسک‌های خود هستند، باید دید که آیا صندوق بیمه کشاورزی در راستای حمایت از بخش تولید و صنعت طیور کشور فعال‌تر عمل خواهد کرد؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید