کشف دومین گونه جدید تر جهش‌یافته کرونا در انگلیس

0

دو فرد که از آفریقای جنوبی به انگلیس سفر کرده بودند، دارای گونه دوم کروناویروس واگیرتر و با قابلیت انتقال بیشتر تشخیص داده شدند.

 دو فرد که از آفریقای جنوبی به انگلیس سفر کرده بودند، دارای گونه دوم کروناویروس واگیرتر و با قابلیت انتقال بیشتر تشخیص داده شدند.

پس از کشف یک سویه جدید و جهش یافته از ویروس کرونا در انگلیس که ترس و واهمه را در سراسر جهان برانگیخت، حالا خبر رسیده است که نوع جدیدتری از کروناویروس که مسری‌تر و واگیرتر است، در آفریقای جنوبی شناسایی شده است.

طبق گفته “مت هانکوک” وزیر بهداشت انگلیس، این کشور دو مورد از نوع دوم واگیرتر کروناویروس کووید-۱۹ را از مسافرانی که از آفریقای جنوبی به انگلیس آمده اند، شناسایی کرده است.

محدودیت‌های سفر به آفریقای جنوبی بلافاصله اعمال شده است و انگلیس هر کسی که در دو هفته گذشته به این کشور سفر کرده باشد به علاوه هر کسی که با آنها تماس نزدیک داشته را تحت محدودیت‌های قرنطینه فوری قرار می‌دهد.

“هانکوک” گفت: ما فوق‌العاده از دولت آفریقای جنوبی به خاطر صراحت و شفافیتی که آنها به درستی به خرج داده اند، سپاسگزاریم.

دو نوع جدیدی از ویروس کرونا که اولین مورد آن در انگلیس شناسایی شد و مورد جدید در آفریقای جنوبی کشف شده است، با وجود فرگشت مستقل در دو مکان جغرافیایی، شباهت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند. هر دو ویروس شامل جهشی به نام “N۵۰۱Y” هستند که به عنوان بخشی از توانایی ویروس در آلوده کردن سلول‌های بدن انسان نقش مهمی دارد.

پروفسور “سوزان هاپکینز” از سازمان بهداشت عمومی انگلیس گفت: به نظر می‌رسد هر دو نسخه مسری‌تر هستند، اما متخصصان هنوز در حال بررسی جزئیات این نوع جدید هستند که در آفریقای جنوبی شناسایی شده است.

دانشمندان مستقر در آفریقای جنوبی می‌گویند نوع جدید کووید-۱۹ به سرعت گسترش می‌یابد و قابلیت شیوع در همه کشورهای جنوبی را دارد.

در حالی که نوع قبلی شناسایی شده در انگلیس نگرانی‌های جدی را در پی کارکرد واکسن‌های توسعه یافته علیه بیماری کووید-۱۹ برانگیخته بود، شرکت آلمانی “بیونتک”(BioNTech) یکی از تولیدکنندگان اولین واکسن کووید-۱۹ که در حال حاضر در سراسر جهان در حال گسترش است، اظهار داشت که اطمینان علمی دارد که این واکسن برای نسخه جدید شناسایی شده در انگلیس نیز موثر خواهد بود.

اولین سویه جدید بیشتر در منطقه جنوب شرقی لندن و انگلیس مشاهده شده است و باید دید که آیا هر یک از انواع جدید و جهش یافته ویروس کرونا به موارد جدی‌تری از بیماری منجر خواهند شد یا خیر.

ضمن اینکه باید به انتظار اظهارنظر تولیدکنندگان واکسن در مورد کارایی در مقابل سویه دوم نیز نشست.

“اوغور شاهین” مدیر عامل شرکت “بیونتک” در یک کنفرانس خبری گفت: ما در حال حاضر نمی‌دانیم که آیا واکسن ما قادر به محافظت در برابر این نوع جدیدتر هم هست یا نه، اما از نظر علمی، به احتمال زیاد واکنش ایمنی ایجاد شده توسط این واکسن می‌تواند با انواع جدید ویروس نیز مقابله کند.

از آنجا که نوع دوم کووید-۱۹ که به تازگی کشف شده است، جهشی مشابه با نوع اول را نشان می‌دهد، خوش بینی “شاهین” می تواند درست باشد. اما تا چند هفته دیگر نگذرد و ما شاهد عملکرد واکسن‌ها در عمل در برابر جهش های ویروس کرونا نباشیم، نمی‌توان به طور قطعی گفت.

ایسنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید