هشدار درباره خرید گوشی دست دوم

0

درست است که خرید گوشی دست دوم یا استفاده شده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، اما شامل خطراتی مانند سرقتی بودن گوشی نیز می‌شود.

                                                   هشدار درباره خرید گوشی دست دوم                                       به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سيما، هر ساله سازندگان تلفن‌های هوشمند مدل‌های جدیدی را به بازار ارائه می‌دهند، اما ممکن است استفاده از گوشی‌های مدل جدید برای برخی از افراد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و توانایی خرید آن را نداشته باشند، بنابراین آن‌ها ترجیح می‌دهند که از گوشی‌های کار کرده استفاده کنند.
خرید یک تلفن هوشمند استفاده شده به این معنا است که گوشی گارانتی نداشته و به همین دلیل با ریسک زیادی همراه است و باید هنگام خرید دقت زیادی به خرج داده شود.

راهنمای خرید گوشی دست دوم

اجتناب از خرید تلفن‌های سرقتی
مراقب برند‌های تقلبی و جعلی باشید
بازرسی کامل بدنه گوشی هوشمند دست دوم
انجام تست کد خدمات
بررسی قابلیت استفاده درگاه‌ها و لوازم جانبی در تلفن‌های همراه
از خرید گوشی فاقد جعبه و لوازم جانبی خودداری کنید

رعایت یکسری از نکات در هنگام خرید گوشی کار کرده باعث اطمینان از خرید می‌شود. این نکات شامل موارد زیر می‌باشند.

1. اجتناب از خرید تلفن‌های سرقتی
از آنجایی که امروزه گوشی‌های هوشمند سرقتی زیادی به فروش می‌رسند، برای جلوگیری از خرید این نوع گوشی‌ها ضروری است هنگام خرید گوشی هوشمند دست دوم از فروشنده بخواهید تا نسخه‌ای از صورت حساب اصلی یا کپی آن که نام فروشنده به عنوان خریدار در آن صورت حساب نشان داده می‌شود را در اختیار شما قرار دهد.
همچنین تاریخ و ساعت خرید، جزئیات گارانتی و … را نیز در آن صورت حساب بررسی کنید.

در مرحله بعدی به دنبال برچسب IMEI (شناسه بین المللی تجهیزات موبایل) باشید و یا کد #۰۶ #* (کد جهانی IMEI که با همه دستگاه‌های تلفن همراه GSM سازگار است) را وارد نموده و آن را با شماره سریال ذکر شده در جعبه بسته بندی مقایسه کنید.
کد ذکر شده در هر دو گوشی آیفون و اندرویدی کار می‌کند. توجه داشته باشید که موبایل‌های دو سیم‌کارت برخلاف موبایل‌های تک سیم کارت دارای دو عدد IMEI هستند. در صورتی که اعداد با یکدیگر مطابقت داشته باشند، می‌توانید مطمئن باشید که تلفن سرقتی نیست.

2. مراقب برند‌های تقلبی و جعلی باشید
این یک واقعیت است که امروزه بازار با انواع تلفن‌های تقلبی چینی پر شده است و این تلفن‌ها تنها کپی از مدل‌های اصلی هستند که تشخیص آن‌ها از نمونه اصلی سخت است.
کلاهبرداران با علم بر اینکه برچسب‌های داخلی تلفن‌ها حاوی اطلاعات مهمی از قبیل شماره IMEI، شماره مدل و … هستند، این برچسب‌ها را با برچسب‌های جعلی و ساختگی که مشابه شماره‌های اصلی هستند، جایگزین می‌کنند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی بررسی‌های زیر را انجام دهید.

– با جستجو در فهرست تنظیمات گوشی هوشمند دست دوم، شماره مدل و سایر مشخصات سخت‌افزاری را با شماره‌های درج شده در برچسب‌ها تطابق دهید.
– شماره مدل را با شماره چاپ شده در برچسب پشت تلفن یا باتری آن مقایسه کنید.
– شما می‌توانید مشخصات سخت افزاری را برای تحقیق در مورد هماهنگی با مدل‌هایی که برای آن مدل خاص توسط سازنده ارائه شده است، بکار بگیرید.

3. بازرسی کامل بدنه گوشی هوشمند دست دوم
بسیاری از خریداران موبایل دست دوم ممکن است گوشی را از زوایای مختلف بررسی نکنند. درست است که هر تلفن دست دومی معیوب نبوده و یا نیاز به تعمیر ندارد، اما بیشتر آن‌ها خراب بوده و نیاز به تعمیر دارند. معاینه فیزیکی یکی از ساده‌ترین و موثرترین راه‌ها برای اطمینان از سالم بودن گوشی است.
بهتر است تلفن را در تمام زوایا و قسمت‌ها بررسی کنید تا لبه‌های آن شکسته یا لب پر شده نباشند.

اگر گوشی دارای صفحه کلید است، آن را به درستی بررسی کنید تا کلید‌ها شکسته نباشند. برای این کار دکمه‌ها را فشار دهید یا آن‌ها را بررسی کنید و ببینید که آیا تایپ با دکمه‌ها بدون زحمت انجام می‌شود یا خیر.
در تلفن‌های همراهی که صفحه نمایش لمسی دارند با کشیدن انگشتان خود روی صفحه و ضربه زدن به چند منو و برنامه، عملکرد و حساسیت لمس گوشی را ارزیابی کنید.

خراش‌هایی که روی صفحه گوشی ایجاد می‌شوند، زیاد قابل مشاهده نیستند، اما هنگامی که صفحه گوشی روشن است، این خراش‌ها برجسته‌تر می‌شوند. از این رو باید قبل از خرید، گوشی کار کرده را روشن کنید تا بتوانید ترک‌های ظریف روی صفحه نمایش را تشخیص دهید.
به خاطر داشته باشید که وجود خراش‌ها و ترک‌های زیاد روی صفحه نمایش می‌تواند نشانگر این باشد که تلفن به طور مکرر زمین خورده است. در این صورت ممکن است قسمت‌های داخلی گوشی نیز آسیب دیده باشد.
جدا از زمین خوردگی، آسیب‌دیدن گوشی بخاطر خیس شدن نیز یک آسیب شایع در تلفن‌های همراه است.
برای اطمینان از اینکه گوشی خیس نشده است، پورت‌های شارژ و باتری گوشی هوشمند را دقیق بررسی کنید.

اگر تلفنی که خواهان خرید آن هستید دارای باتری قابل جابجایی است، دستگاه را خاموش کرده و فلپ عقب آن را خارج کنید تا باتری را از نظر برآمدگی‌های قابل مشاهده و علائم بارز آسیب‌دیدگی بررسی کنید.
به رنگ پورت شارژ و برچسب‌های چسبیده شده به پشت گوشی و باتری دقت کنید. تغییر رنگ پورت شارژ یا تغییر رنگ برچسب‌ها از سفید به قرمز یا صورتی می‌تواند به معنی آسیب داخلی ناشی از نشت مایع باشد که ممکن است باعث آسیب رساندن به عناصر داخلی گوشی شود.
تماس گرفتن با گوشی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا میکروفون و بلندگوی تلفن‌همراه خوب کار می‌کنند یا خیر.
سرانجام با عکس گرفتن از چند منطقه و گرفتن سلفی از خود، مطمئن شوید که دوربین‌های جلو و عقب دستگاه سالم هستند و یا لنز‌ها دقت خود را از دست داده‌اند.

4. انجام تست کد خدمات
این روز‌ها هر دو تلفن GSM و CDMA با کد‌های خدماتی فعال شده‌اند که به کاربران این امکان را می‌دهد تا منو‌های ویژه خود را که معمولا از طریق شماره گیر تلفن در دسترس هستند، باز کنند.
چنین کد‌هایی را می‌توان به صورت آنلاین جستجو نموده و برای کار‌هایی که برای بررسی قابلیت‌های مختلف گوشی مانند گیرنده، لرزش، سنسور، لمس، RGB، دوربین، LED، بلندگو، باتری و … انجام می‌شوند، استفاده نمود.

5. بررسی قابلیت استفاده درگاه‌ها و لوازم جانبی در تلفن‌های همراه
اگر در حال خرید یک گوشی هوشمند دست دوم به همراه لوازم جانبی آن هستید، لوازم جانبی را با دقت مورد بررسی قرار دهید. برای شروع ابتدا باید بررسی کنید که شارژر، تلفن را در چند دقیقه شارژ می‌کند تا از سالم بودن شارژر اطمینان حاصل کنید.
مراقب علائمی که نشان دهنده خرابی باتری است، باشید. به عنوان مثال توجه کنید که آیا گوشی خیلی زود و بیش از حد گرم می‌شود و یا آیا باتری سریع تخلیه می‌شود یا خیر.
پورت usb گوشی را بررسی کنید و با انجام یک بررسی سریع انتقال اطلاعات، تایید کنید که پورت سالم است.

6. از خرید گوشی فاقد جعبه و لوازم جانبی خودداری کنید
جعبه گوشی و لوازم جانبی، حجم زیادی نداشته و، چون در اکثر موارد برای دریافت خدات گارانتی مورد نیاز است، بطور آن را نگه میداریم؛ بنابراین هنگام فروش قابل ارائه است.
گوشی فاقد جعهبه و لوازم جانبی حتی فاقد شارژر، به احتمال زیاد یا پیدا شده و یا سرقتی است. مراقب باشید ریسک خرید این قبیل گوشی‌ها منجر به دادگاه و اتهامات بعدی نشود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید