تهرانی ‌ها باید برای زلزله بزرگ آماده باشند

0
پدر علم زلزله شناسی ایران:

پدر علم زلزله شناسی ایران با بیان اینکه تهران اصلا برای پایتخت بودن مناسب نیست، گفت: زلزله‌های کوچک اخطاری هستند در مورد اینکه این منطقه فعال است و حتی امکان دارد زلزله بزرگتری به اندازه ۷ ریشتر اتفاق بیفتد. زلزله بلای آسمانی نیست و می‌توان با رعایت دستورالعمل‌ها و آماده بودن خسارت آن را به حداقل رساند و در آخر به مردم توصیه می‌کنم از زلزله نترسند و همیشه آماده باشند.

                                                   تهرانی ‌ها باید برای زلزله بزرگ آماده باشند                                       /, به نفل از برنا، ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود و قرار گرفتن میان دو صفحه تکتونیکی عربی و اوراسیا زلزله خیز است و بر همین اساس طی دو سال گذشته شاهد زلزله‌های فراوانی در اقصی نقاط ایران بودیم و تعداد زیادی از این زلزله‌ها در تهران اتفاق افتاد حال سوالی که برای همگان مطرح می‌شود این است آیا این زلزله‌های کوچک انرژی زمین را تخلیه کرده و از زلزله بزرگتر جلوگیری می‌کند؟
پروفسور بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌شناسی ایران با اشاره به تعداد زلزله‌های ثبت شده در تهران گفت: از ابتدای سال تاکنون بالای ۱۰۰ زلزله در تهران ثبت شده است که چون از ۶ ریشتر بیشتر نبوده مشکلی ایجاد نکرده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا زلزله‌های کوچک از زلزله بزرگ جلوگیری می‌کنند یا خیر؟ تصریح کرد: این تصور کاملا غلط است چون زلزله‌های کوچک اخطاری هستند درمورد اینکه این منطقه فعال است و حتی امکان دارد زلزله بزرگتری به اندازه ۷ ریشتر اتفاق بیفتد.

مردم و مسئولین آماده باشند
عکاشه افزود: تهران در دامنه البرز میانی قرار گرفته و ریتم ۱۵۰ سالی آن نشان می‌دهد البرز که اتفاقا آتشفشان هم دارد، فعال است و به عنوان یک منطقه زلزله خیز تلقی می‌شود و حتی ارتفاع آن رو به افزایش است البته باید گفت این افزایش ارتفاع چندماهه و چندساله نیست بلکه هر صدسال و هزار سال یکبار اتفاق میفتد اما به طور کلی این تغییرات و ارتفاع گرفتن البرز و زاگرس نشان دهنده فعال بودن این منطقه است که یک زنگ خطر محسوب می‎شود.

پدر علم زلزله شناسی ایران درمورد گسل‌های فعال دیگر کشور بیان کرد: شمال شرق ایران و منطقه خراسان فوق العاده فعال شده و درون آن داغ است که این نشان دهنده فعالیت داخل زمین و احتمال زلزله است.

او افزود: سخنان من به این معنا نیست که مردم بترسند بلکه هدف من این است که مردم و مسئولین آماده باشند تا درصورت وقوع زلزله غافلگیر نشوند.

در سراسر کشور بیش از ۱۰۰ پایگاه زلزله شناسی داریم اما کافی نیست
عکاشه درمورد آخرین تحقیقات درخصوص پیش بینی زلزله گفت: بشر در هیچ جای دنیا حتی در چین، آمریکا، روسیه و… هم نمی‌تواند زلزله را پیش بینی کند و اگر یک پیش بینی درست از آب در بیاید استثنا است و قاعده محسوب نمی‌شود درخصوص زلزله تهران هم نمی‌توان زمان دقیقی را پیش بینی کرد فقط می‌توان باتوجه به زلزله‌های کوچک و فعالیت درون زمین به مردم و مسئولین آماده باش داد.

او افزود: در سراسر کشور بیش از ۱۰۰ پایگاه زلزله شناسی داریم اما کافی نیست و باید توجه بیشتری شود.

تهران اصلا برای پایتخت بودن مناسب نیست
پدر علم زلزله شناسی ضمن انتقاد از تمرکز جمعیت در تهران گفت: تهران اصلا برای پایتخت بودن مناسب نیست و نباید تعداد جمعیت بالا با این ساختمان‌های بلند در آن وجود داشته باشند به همین دلیل چندین بار پیشنهاد دادم که پایتخت را از تهران انتقال دهند و در چند استان قرار گیرد اما متاسفانه کار دست متخصص نیست.

عکاشه در پایان تاکید کرد: زلزله بلای آسمانی نیست و می‌توان با رعایت دستورالعمل‌ها و آماده بودن خسارت آن را به حداقل رساند و در آخر به مردم توصیه می‌کنم از زلزله نترسند و همیشه آماده باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید