مصوبه بیمه بیکاری هنرمندان هیچ ربطی به کرونا ندارد

0
نبض بیمه-ایرج راد، رئیس هیات مدیره خانه تئاتر
نبض بیمه-ایرج راد، رئیس هیات مدیره خانه تئاتر

ایرج راد، رئیس هیات مدیره خانه تئاتر اعلام کرد مصوبه جدید دولت مبنی بر برقرار شدن بیمه بیکاری هنرمندان ربطی به کرونا و پیامدهای آن ندارد.

 مصوبه بیمه بیکاری هنرمندان ربطی به کرونا ندارد به گزارش «نبض‌بیمه»؛  به نقل از ایسنا، روز یکم دی‌ماه خبری به نقل از سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد با این مضمون که دولت با برقرار شدن بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه موافقت کرده و این موضوع به تصویب رسیده است.

از آنجا که در چند ماه گذشته بعد از همه‌گیری کرونا و تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری بارها موضوع امنیت شغلی و بیمه ایام بیکاری به عنوان یک مطالبه جدی از سوی جامعه فرهنگی مطرح شد، انتشار این خبر کورسوی امیدی در دل هنرمندان ایجاد کرد که شاید این مصوبه جدید در دوران کرونا دست آنان را بگیرد و بخشی از دغدغه‌هایشان را برطرف کند.

البته در این خبر جزییاتی درباره چگونگی و همینطور زمان اجرای این مصوبه اعلام نشده بود. با این حال، چون بسیاری از هنرمندان در چند ماه گذشته انتقادها و درخواست‌های خود را در زمینه مساله امنیت شغلی مطرح کرده بودند، این ذهنیت در بخشی از جامعه هنری ایجاد شد که شاید این انتقادها به جایی رسیده است. به ویژه که در بخشی از این خبر، وزیر فرهنگ هم شرایط سخت هنرمندان را در دوران کرونا تایید کرده بود.

به این ترتیب، این امید قوت گرفت که شاید مصوبه تازه به سرعت به جریان بیفتد اما ایرج راد، رئیس هیات مدیره خانه تئاتر و رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران می‌گوید: مصوبه اخیر دولت درباره برقراری بیمه بیکاری اهالی فرهنگ و رسانه ربطی به دوره کرونا ندارد بلکه مصوبه‌ای است که پیش‌تر در انجمن‌های صنفی سراسری فرهنگ، هنر و رسانه مطرح شده است.

او که در انجمن‌های صنفی سراسری فرهنگ و هنر و رسانه به عنوان نماینده هنرمندان تئاتر حضور دارد، توضیح می‌دهد: پیش از این در انجمن‌های صنفی سراسری، موضوع حقوق ایام بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در ماده ۹۲ برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوب شده است. بند «چ» ماده ۹۲ مربوط به امنیت شغلی است که تصویب شده بود و بند «ح» آن که مربوط به حقوق ایام بیکاری است، باقی مانده و تصویب نشده بود.

او ادامه می‌دهد: «آنچه به تازگی یعنی روز ۳۰ آذر ماه تصویب شده و وزیر فرهنگ و ارشاد از آن خبر داده‌اند ، مربوط به تصویب همین بند «ح» است که از قبل باقی مانده بود و به تازگی در هیات دولت، کار نهایی بر آن صورت گرفته است ولی این مصوبه ربطی به دوران کرونا و برقراری بیمه بیکاری هنرمندان در این مقطع ندارد.»

شکی نیست که این مصوبه، اتفاقی مبارک است ولی با توجه به اینکه هیچ گونه جزییاتی درباره چگونگی و زمان‌بندی اجرای آن و نیز تامین اعتبارش اعلام نشده، بیشتر به یک موضوع مبهم تبدیل شده که پرسش‌های بسیاری برای جامعه فرهنگی و هنری ایجاد کرده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید