افزایش دستمزد سال آینده کارگران باید ۴۵ درصد باشد

0

به گزارش «نبض‌بیمه»؛

 جواد اکبری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به آغاز فعالیت کمیته‌های مزد استانی برای تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران، اظهار کرد: امیدواریم دستمزد کارگران برای سال آینده عادلانه تعیین شود، زیرا در این شرایط اقتصادی و شیوع بیماری کرونا به سختی روزگار می‌گذرانند و قدرت خریدی برای آن‌ها نمانده است.

وی از کاهش حدود ۵۰ درصدی قدرت خرید کارگران نسبت به سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: امروز کارگران برای تامین هزینه مسکن، معیشت، ایاب و ذهاب و… با شدت با مشکل مواجهند.

عضو هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان کشور با بیان اینکه هم اکنون دریافتی کارگران با احتساب مزایا و سنوات به حدود سه میلیون تومان می‌رسد، خاطرنشان کرد: برای اینکه کارگران بتوانند معیشت بهتری داشته باشند، باید دریافتی آن‌ها در سال آینده به حداقل پنج میلیون تومان برسد.

اکبری یادآور شد: بر اساس قانون، نرخ دستمزد هر سال عمدتا بر اساس تورم و سبد هزینه زندگی خانوار تعیین می‌شود و اگر بخواهیم افزایش دستمزد سال آینده را صرفا بر اساس نرخ تورم هم در نظر بگیریم باید ۴۵ درصد بیشتر شود، زیرا بر اساس آمار‌های رسمی میانگین تورم امسال حدود ۴۵ درصد بوده و فکر می‌کنم سال آینده بیشتر هم بشود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان کرمانشاه یادآور شد: همچنین بعد از هر افزایش دستمزد به بهانه گران شدن مزد قیمت تمامی اجناس نیز فورا بالا می‌رود و مجموع این موارد افزایش دستمزد سال آینده را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اکبری خواستار توجه به موضوع دیگری در دستمزد سال آینده شد و آن اختصاص سبد کالا به کارگران بود و گفت: اکنون هزینه سبد کالا که رقم بسیار ناچیزی است به صورت بن نقدی تحویل کارگران می‌شود، اما اگر به جای پول، کالا به کارگران داده شود، هم تورم تشدید نمی‌شود، هم به معیشت کارگران کمک می‌شود و هم از تولید داخلی حمایت خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه افزایش دستمزد کارگران بازنشسته نیز متاثر از تصمیمی است که برای دستمزد سال آینده گرفته خواهد شد، تاکید کرد: کارگران بازنشسته هم چشم انتظار بهبود وضعیت معیشت خود هستند و امیدواریم به وضعیت زندگی آن‌ها نیز توجه شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید