برگشت ریالی اقساط تیر خلاص به پیکره صندوق توسعه ملی است/ تجربه تلخ حساب ذخیره ارزی تکرار می‌شود

0

برگشت ریالی اقساط تیر خلاص به پیکره صندوق توسعه ملی است/ تجربه تلخ حساب ذخیره ارزی تکرار می‌شود

عضو سابق هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: با این شرایط منفذ بزرگی در ساختار صندوق توسعه ملی ایجاد خواهد شد اگر تسهیلات به صورت ارزی پرداخت شود اما به صورت ریالی برگردد عملا منابع صندوق توسعه ملی را تهی می‌کنیم و امکان پشتیبانی موثر صندوق توسعه ملی را در آینده از بین می‌بریم.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ محمود دودانگه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره موضوعاتی مبنی بر درخواست برگشت اقساط تسهیلات صندوق به ریال بنابر شرایط ارزی کشور در حال حاضر اظهار داشت: این درخواست‌هایی که برخی از گیرندگان تسهیلات و یا این پیشنهاداتی که از سوی برخی از نمایندگان مجلس یا دولتی‌ها و یا هیات امنای صندوق، مطرح می‌شود که برگشت منابع صندوق به هر دلیلی ریالی باشد، یک انحراف جدی در مسیر صندوق توسعه ملی است.

وی ادامه داد: طبق فلسفه صندوق توسعه ملی وقتی تسهیلاتی از این صندوق پرداخت می‌شود، عین آن تسهیلات با سودی که مشخص شده که معمولا از دو تا 6 درصد است باید به ارز برگردانده شود. بنابراین هم تسهیلات و هم سود مورد نظر باید به صورت ارز به صندوق واریز شود.   

عضو سابق هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: با این شرایط منفذ بزرگی در ساختار صندوق توسعه ملی ایجاد خواهد شد اگر تسهیلات به صورت ارزی پرداخت شود اما به صورت ریالی برگردد عملا منابع صندوق توسعه ملی را تهی می‌کنیم و امکان پشتیبانی موثر صندوق توسعه ملی را در آینده از بین می‌بریم.

دودانگه همچنین درباره پیشنهاد یا درخواست افزایش نرخ سود تسهیلات صندوق به شرط پرداخت ریالی اقساط اظهار داشت: با توجه اساسنامه صندوق این پیشنهادات به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیستند. حتی با افزایش نرخ سود باز هم به لحاظ اقتصادی این اقدام برای صندوق توسعه ملی توجیه پذیر نیست.

وی ادامه داد: این همان اتفاقات و سیاست‌هایی است که برای حساب ذخیره ارزی رخ داد و امروز مرحله به مرحله برای صندوق توسعه ملی هم مدل شده و اجرا می‌شود.

دودانگه افزود: تمام این رفتارها و تصمیمات نشان می‌دهد که تاریخ را دوباره تکرار می‌کنند و به دنبال این هستند که صندوق توسعه ملی هم به سرنوشت تلخ حساب ذخیره ارزی دچار شود.

عضو سابق هیات عامل صنذوق توسعه ملی با بیان اینکه در طول 10 سال گذشته متاسفانه تصمیماتی مغایر با فلسفه صندوق به اجرا رسیده است، گفت: هر چند که در این مدت اقداماتی انجام شده که مطابق با اساسنامه نبوده اما این درخواست یا پیشنهاد آخر تیر خلاصی بر پیکر صندوق توسعه ملی است که اساسا همان رفتاری که حساب ذخیره ارزی شد درباره صندوق توسعه ملی تکرار می‌شود و انتظار خاصی هم نمی‌توان داشت چراکه ارکان، سیاست‌ها و اصول صندوق توسعه ملی یک به یک دچار مشکل شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید