حقوقدان شورای‌نگهبان: قرائت روحانی از نظارت رئیس‌جمهور بر اجرای قانون اساسی، مربوط به 31 سال قبل است

0

عضو حقوقدادن شورای نگهبان با اشاره به سخنان حسن روحانی درباره نظارت رئیس‌جمهور بر اجرای قانون اساسی نوشت: قانون اساسی، ۳۱ سال است که تغییر کرده و قرائت آقای رئیس‌جمهور از اصل ۱۱۳ قانون اساسی مربوط به قبل از بازنگری آن است.

حقوقدان شورای‌نگهبان: قرائت روحانی از نظارت رئیس‌جمهور بر اجرای قانون اساسی، مربوط به 31 سال قبل است

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان با انتشار تصاویری در حساب توییتری خود به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر نظارت رئیس‌جمهور بر اجرای قانون اساسی واکنش نشان داد.

وی نوشت: قانون اساسی ۳۱ سال است که تغییر کرده و قرائت آقای رئیس‌جمهور از اصل ۱۱۳ قانون اساسی مربوط به قبل از بازنگری قانون اساسی است.

پس از بازنگری، شورای نگهبان در سه مقطع و سه دولت از جریان‌های مختلف سیاسی در سالهای ۸۲، ۹۱ و ۹۹ یک نظر و رویه واحد را در این خصوص داشته است.

گفتنی است حسن روحانی امروز در سخنانی گفته بود:

«یکی از مسائل بسیار مهم قانون اساسی که به شکل یکسان تلقی نمی‌کنیم این است که مجری قانون اساسی و مسئول اجرای قانون اساسی کیست؟ اصل ۱۱۳ قانون اساسی چند مسئله دارد؛ یک اینکه جایگاه رئیس‌جمهور را تعیین می‌کند. می‌گوید رئیس‌جمهور دومین مقام کشور است؛ عالی ترین مقام رسمی کشور بعد از رهبری است. بلافاصله بعد از این است که می‌گوید «و مسئول اجرای قانون اساسی است». یعنی کسی که بعد از رهبری بالاترین مقام کشور است او مسئولیت اجرای قانون اساسی و مسئولیت قوه اجرایی جز مواردی که به عهده رهبری است را به‌عهده دارد، چون یک جزئی از اجرا به عهده مقام معظم رهبری است.

این موضوع واضح است و آدم وقتی اول و آخر این را می‌‌خواند، می‌فهمد که یعنی رئیس‌جمهور در قوه مجریه مسئول اجرای قانون اساسی است. گفتنِ این موضوع که لغو و بیهوده است. معلوم است که هر کسی در بخش خودش مسئول اجرای قانون اساسی است. این که حرف لغو و بی اساس و بیهوده‌ای است. اینجا نصّ صریح و واضح است و جایی که نیاز به تفسیر ندارد اینجاست. ولی الان نسبت به این هم اختلاف برداشت است. شورای نگهبان در سال‌های اولیه اینطور نمی‌گفت ولی سال های آخر و در سال ۹۱ و در این سال‌های آخر یک تفسیری کرده است».

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید